De nieuwe reachtruck van Hyster is tijdens een internationale persbijeenkomst nabij de Italiaanse fabriek in Masate onthuld. Het zustermerk Yale presenteerde een identieke reachtruck. Beide heftruckmerken vallen onder de Amerikaanse moedermaatschappij Nacco Material Handling Group (NMHG).
De nieuwe Hyster reachtruck is leverbaar met nominale hefvermogens vanaf 1.4 t/m 2.5 ton. Hyster focust met deze opvolger van de Matrix reachtruck op een lage ‘total cost of ownership’, hoge productiviteit, verbeterde ergonomie en gebruiksgemak en een betere borging van de kwaliteit. De nieuwe reachtruck heeft onder andere een nieuw mastontwerp en een modulair bestuurderscompartiment. Volgens Hyster geldt de reachtruck als de belangrijkste magazijntruck voor warehousetoepassingen. In de fabriek in Masate worden alle elektrische magazijntrucks van de merken Hyster en Yale vervaardigd. De leveringsprogramma’s voor beide merken lopen grotendeels parallel aan elkaar. De productie van magazijntrucks in Modena is in een eerder stadium door de NACCO Materials Handling Group geheel naar Masate overgeheveld. Het Hystermerk wordt in Nederland vertegenwoordigd door Barloworld Intern Transport.
Bekijk de video
Modulair ontwerp
De nieuwe reachtruck kent vier chassisvormen en bijbehorende bestuurderscompartimenten; standaard, smal en twee voor toepassing in inrijstellingen. Het chassis van het bestuurderscompartiment bestond voorheen uit één deel, maar nu is het driedelig, namelijk de basis, het bestuurderscompartiment en de beschermkap voor de bestuurder. Door het modulaire ontwerp zijn de productie van deze vervangingsonderdelen vereenvoudigd. Als de beschermkap bijvoorbeeld schade oploopt, kan dat ene deel worden vervangen zonder de rest van de behuizing te vervangen. Door het modulaire ontwerp van de cabine kunnen de bestuurderscompartimenten ook worden uitgewisseld, zodat een cabine met een nieuwe kap eenvoudig voor werkzaamheden in koelhuizen kan worden aangepast.
Ergonomie en bediening
Volgens eigen onderzoek stapt een bestuurder tijdens een volledige dienst ongeveer 60 keer op en af een reachtruck. Daarom is veel aandacht besteed aan het eenvoudiger op- en afstappen in het nieuwe ontwerp, met twee speciale handgrepen en een brede, lage opstap. De gemakkelijke toegang en een ruim, comfortabel bestuurderscompartiment zorgen ervoor dat de bestuurder minder gauw vermoeid raakt en uiteindelijk beter en sneller kan werken. Speciaal voor de bestuurder is de reachtruck van diverse verbeteringen voorzien, zoals een nieuwe verstelbare armsteun en stuurkolom, nieuwe motoren (tractie/pomp/besturing), een nieuw ‘Premium-display’ en een nieuw minihendelsysteem, afkomstig van de serie elektrische heftrucks met contragewicht van Hyster. Optioneel is er een joystick verkrijgbaar.
Masten
De nieuwe Hyster-reachtruck kan ladingen in principe tot op een hoogte van 12,5 meter heffen. Deze maximale hefhoogte wordt bepaald door het maximale hefgewicht. Zo kan het lichtere 1.6-model het volledige hefvermogen van 1,6 ton maximaal op een hoogte van 9 m brengen. Voor de overige hefvermogens gelden overeenskomstige hefhoogtebeperkingen. De resthefcapaciteit wordt tot op grotere hoogte gehandhaafd, dankzij het nieuwe gepatenteerde ontwerp van de mastkanalen. Ook het zicht is verbeterd, omdat het totale mastkanaal minder breed is. De vrije heffing zorgt voor een lage doorrijhoogte bij deuropeningen. De nieuwe Hyster-reachtruck biedt vergeleken met de voorganger snellere hef- en daalsnelheden en een verbeterde restcapaciteit met minder wrijving tussen de mastdelen. De (onbelaste) hefsnelheid komt uit op 0,8 meter per seconde. De belaste hefsnelheid ligt globaal op 0,55 m/s. Ter verbetering van de hefsnelheid, nauwkeurigheid en veiligheid kan een optioneel laserpositioneringssysteem een lichtstraal in de stelling schijnen als de lading boven de vrije hefhoogte wordt opgeheven (vanaf ongeveer 2 m). NACCO Materials Handling Group is momenteel het enige bedrijf dat deze optie in Europa aanbiedt. De maximum rijsnelheid van de reachtruck is begrensd op 14 km per uur.