Lidl heeft ambitieuze duurzaamheidsplannen. Daar past de bouw van nieuwe distributiecentra bij zoals in Almere. De supermarktketen wil ook voor 2030 alle supermarkten bevoorraden met elektrisch aangedreven vrachtwagens. En daar hoort een eigen laadinfrastructuur bij, meent de supermarktketen.
Reden voor de grootgrutter om recent een laadplein te openen bij zijn distributiecentrum in Oosterhout. Het is de tweede van Lidl. Er staat er ook al een in Almere bij het distributiecentrum dat in 2022 is geopend.
Laadplein Lidl Oosterhout
Lidl’s trucks zoeven vanuit Oosterhout naar allerlei supermarkten in Oost-Nederland, en ze doen dat flink, met twee tot vier ritten per dag. “Hier hebben we nu vier laadpalen van 350 kW,” legt Arnold Baas, de man van Energiezaken bij Lidl, uit in het speciale online magazine van TTM over laadinfrastructuur. “Na de ochtendrit wordt de truck in 1,5 uur weer helemaal volgeladen. De chauffeur kan dan even bijkomen, zijn papieren in orde maken, en dan is hij klaar voor de volgende rit. We hebben nog overwogen om de trucks tijdens het laden aan de dockdeuren van het distributiecentrum te hangen, maar dat zou betekenen dat we een extra voertuig nodig hadden, plus extra gedoe rond het dc.”
Batterij
Over de kosten van het laadplein houdt Lidl zich op de vlakte. Wat betreft energie, Lidl laat haar elektrische trucks rijden op groene stroom, onder andere van de 14.698 zonnepanelen op het dak van het distributiecentrum langs de A15. Hoewel Lidl ook een batterij-opslagsysteem heeft, was dat bij de opening nog niet verbonden met het laadplein. “Op dit moment zijn we bezig met het verbinden van de batterij en het laadplein, zodat we de laadstations continu van stroom kunnen voorzien,” vertelt Baas, terwijl hij ons meeneemt naar de batterij, een grote container aan de zijkant van het Lidl-dc.

Lees ook
Laadpaal pal naast dock distributiecentrum mag dat?
“Met een vermogen van 1200 kW en een capaciteit van 1080 kWh,” voegt hij toe. Niet ver van het Lidl-terrein staan grote windmolens. Zouden die niet ook stroom aan het laadplein kunnen leveren? “We hebben daar wel naar gekeken, maar dat bleek te lastig te realiseren,” vertelt Baas.
Uitbreiding laadplein Lidl
Lidl begint nu met vier laadpalen, maar er zijn al zes laadplekken beschikbaar, dus er is ruimte om uit te breiden. “We kunnen uitbreiden naar 12 laadpalen, misschien al in 2026 of 2027, afhankelijk van onze transportbehoeften en oplaadcapaciteit,” zegt Ruud Metten, manager logistieke innovaties bij Lidl. “Zijn andere vervoerders welkom? Absoluut! Omdat onze trucks veel onderweg zijn, is het laadplein niet constant in gebruik. We zijn al bezig met het opzetten van planning en toegang voor onze leveranciers die met een e-truck komen leveren. En ik kan me voorstellen dat in de toekomst ook andere vervoerders hier hun elektrische vrachtauto’s willen opladen. Over tarieven is het nog te vroeg, maar ze zijn zeker welkom!”
Naar het speciale online magazine laadinfrastructuur
