Ga naar hoofdinhoud

Albert Heijn opent laadplein bij distributiecentrum in Pijnacker


Albert Heijn heeft vandaag het nieuwe laadplein bij het distributiecentrum in Pijnacker geopend. Met 270 laadpalen voor 74 vrachtwagens en 250 bezorgbussen beschikt de supermarkt over het grootste elektrische wagenpark van Nederland.

Twee maanden nadat Lidl een laadplein opende in Oosterhout, is het nu weer de beurt aan Albert Heijn. Albert Heijn is op weg om in 2030 alle klanten en winkels in Nederland en België emissievrij te beleveren. De opening van een nieuw laadplein bij distributiecentrum Pijnacker is een belangrijke stap om dat doel te halen.

Dankzij de investering in het vernieuwde laadplein in Pijnacker is nu een derde van de totale bevoorrading vanuit het distributiecentrum elektrisch. Albert Heijn beschikt nu over 10 laadpleinen voor vrachtwagens en bezorgbussen verspreid over Nederland.

Duurzaamheid Albert Heijn

Deze groei is noodzakelijk om alle winkels en klanten in 2030 duurzaam te beleveren. Met 74 vrachtwagens nu, 100 in 2024, 180 in 2025 en meer dan 250 elektrische bezorgbussen is Albert Heijn de grootste elektrische vervoerder van Nederland. Momenteel belevert de supermarkt ruim 200 winkels en duizenden klanten wekelijks volledig elektrisch, en dit aantal groeit elke dag.

Lees ook
Een eigen laadplein: de aanpak van Lidl

Bovendien biedt Albert Heijn als eerste Europese retailer duurzaam opgewekte energie aan strategische partners, wat een cruciale stap is om hun doelstelling van 45% CO2e-reductie in scope 3-emissies te realiseren.

Rob Heesen, directeur Business Development & Partnerships bij Albert Heijn: “Onze missie, ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’, is ons kompas waarmee we een betekenisvolle bijdrage willen leveren aan een gezonde, sociale en duurzamere samenleving. Daarom werken we intensief samen met partners om de CO2e-uitstoot fors te verlagen en uitdagingen in de energietransitie op te lossen. Met als klimaatdoel netto nul in 2050 in de keten, van land tot klant, zijn wij deze reis al in 2017 gestart met onze eerste elektrische vrachtwagen.”

Zonnepanelen op dak distributiecentrum

Albert Heijn investeert daarnaast in eigen energieopwekking, onder andere door 50.000 zonnepanelen op de daken van distributiecentra, Home Shop Centers en winkels. Om een volledig CO2-vrije energieketen te realiseren, is energieafname van nieuwe duurzame bronnen nodig. Daarom werkt Albert Heijn aan initiatieven om de uitstoot in de eigen bedrijfsvoering en die van leveranciers te verminderen. Een groot deel van de toekomstige duurzame energiebehoefte wordt gehaald uit het ecologische windpark op de Noordzee, Ecowende.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.