Ga naar hoofdinhoud

V&D kent goede start in nieuwbouw – Deel 3

Het nieuwe distributiecentrum van V&D in Nieuwegein is inmiddels volledig operationeel en heeft ook de eerste serieuze praktijktest met succes doorstaan

V&D nam eerder dit jaar officieel haar nieuwe distributiecentrum in Nieuwegein in gebruik. In een driedelige miniserie volgt Logistiek Totaal de bouw, de inrichting en ingebruikname. In het derde en laatste deel blikken Theo Heemskerk en Edwin Langerak terug op de ingebruikname van het nieuwe onderkomen.

Tijdens het vorige bezoek aan het nieuwe dc van V&D zat de retailer nog midden in de tussenfase. Inmiddels is het dc officieel geopend en volledig operationeel. De laatste, hangende goederen zijn overgebracht vanuit het oude pand in Utrecht. En met het afgelopen Prijzencircus is ook de eerste serieuze praktijktest achter de rug. Theo Heemskerk, director operations & logistics bij V&D en senior manager logistiek Edwin Langerak kijken terug op de start. “Vanuit logistiek oogpunt was dit een van de beste Prijzencircussen van de afgelopen jaren”, stelt Heemskerk.

Aan de wieg van dat succes stond een zorgvuldige planning, waarbij stroomopwaarts in de keten tijd werd gecreëerd om ondercapaciteit in het dc te voorkomen. “Ook hebben we er bewust voor gekozen om tijdens de eerste inlading ruimere voorraden naar de winkels te sturen en zo de druk op de werkzaamheden in het dc beter te spreiden”, vult Langerak aan.

Een carrousel dient als buffer voordat de orders naar de verschillende filialen worden verstuurd

E-commerce groeit

Er is erg hard gewerkt om de meeste kinderziektes op tijd opgelost te krijgen. Waar tijdens het vorige bezoek nog volop werd getest met de verschillende logistieke systemen, vrijwel allemaal geleverd door SSI Schäfer, draaien nu alle processen volop. En dat zijn er nogal wat. Een groot deel van het assortiment van de retailer leent zich volgens Heemskerk en Langerak namelijk goed voor grootschalige mechanisering. In het nieuwe dc maakt V&D dan ook gebruik van diverse gemechaniseerde logistieke systemen.

“De keuze voor die gemechaniseerde systemen is mede mogelijk dankzij onze sterk groeiende e-commerce activiteiten”, weet Heemskerk. “E-commerce is binnenkort ons grootste warenhuis. En dat wordt de komende jaren alleen nog maar groter. Doordat het aantal transacties – en daarmee het aantal picks – fors stijgt, is er een enorm besparingspotentieel op arbeidskosten.”

Winst in de keten

Op jaarbasis worden vanuit het dc zes miljoen stuks hangende goederen verdeeld

De mechanisering is dan ook overal in het dc terug te vinden. “Door het hele pand lopen conveyor- en hangbanen; de totale lengte van de transportsystemen bedraagt ongeveer 14 kilometer”, weet Langerak.

Hangende goederen gaan uiteraard hangend door het dc. Liggende goederen worden of handmatig gebeugeld en vervolgens hangend getransporteerd, of omgepakt in kratten. Op jaarbasis worden vanuit het dc zes miljoen stuks hangende goederen en 25 miljoen stuks liggende goederen verdeeld. “Daarbij kennen we voor de liggende goederen diverse processen. Artikelen die continu in het assortiment zitten, zoals sokken, worden via het pull-principe verzonden. Andere artikelen worden naar de filialen gepusht, waarbij we nog onderscheid maken tussen 100% verdelen, of 70% verdelen en 30% op voorraad houden”, legt Langerak uit.

“Dat is ook een van de grote voordelen ten opzichte van vroeger, toen onze dc’s vooral verdeelcentra waren”, vult Heemskerk aan. “We hebben nu meer voorraadcapaciteit, waardoor we optimaler kunnen alloceren op basis van omzetverwachting en beschikbare ruimte. Interfilaal stromen en retourstromen zijn daardoor – en dankzij een effectiever voorraadmanagement – drastisch teruggebracht. De winst in de keten is ongeveer 10%.”

In het miniloadsysteem van SSI Schäfer zijn vier orderverzamelgebieden geïntegreerd waar met behulp van pick-to-light wordt verzameld

Gemechaniseerd proces

Van de liggende goederen in kratten worden de 30% aanvulvoorraad en alle magazijnvoorraad opgeslagen in een miniloadsysteem, dat voor 45.000 kratten opslaglocaties telt en wordt bediend door vijf kranen. Het systeem is goed voor een capaciteit van 4.500 picks per uur.

In het miniloadsysteem zijn vier orderverzamelgebieden geïntegreerd waar met behulp van pick-by-light en pick-to-tote wordt verzameld. De capaciteit per orderverzamelaar bedraagt ongeveer 600 picks per uur. Op diverse gemechaniseerde sorteerpleinen worden de goederen verzameld die direct na binnenkomst naar de diverse filialen worden verstuurd.

De orderbakken worden via het conveyorsysteem naar een carrousel getransporteerd. “Die carrousel dient als buffer”, licht Langerak toe. “De bakken worden hier tijdelijk opgeslagen en aan het einde van de middag per filiaal uitgeslagen.” De complete order voor een filiaal wordt automatisch op een of meerdere trolleys gestapeld, waarna de trolley – gemechaniseerd – wordt gestrapt en naar de expeditievloer wordt gereden.

SAP-primeur

De verschillende systemen zijn gekoppeld aan SAP-EWM, de nieuwste WMS-module van de ERP-leverancier, die ook e-commerce ondersteunt. V&D is de eerste retailer die werkt met de nieuwe versie van SAP. “We werken al langer met SAP, maar de uitbreiding met SAP EWM vraagt uiteraard de nodige aandacht”, vervolgt Langerak.

De grootste uitdaging is volgens hem de aansluiting van het systeem op de diverse systemen van SSI Schäfer. Langerak: “In het begin kom je de gangbare gebruikersfouten tegen, zoals informatie die niet wordt ingevuld. Dit leidt dan tot knelpunten in de keten. SAP-EWM zit als belangrijke schakel namelijk midden in de complete supply chain oplossing van V&D. Een intensieve samenwerking met andere afdelingen is daarom vereist. Zeker doordat we werken met gemechaniseerde oplossingen; als het systeem niet weet wat er moet gebeuren, loop je vast. De stamdata moeten daarom altijd op orde zijn. Het op orde krijgen van die data is een leerproces.”

Puntjes op de ‘i’

Op diverse gemechaniseerde sorteerpleinen worden de goederen verzameld die direct na binnenkomst naar de diverse filialen worden verstuurd

Ondanks dat het dc volledig operationeel is, zit het werk er nog niet op. Optimaliseren is immers een continu proces. Op basis van de ervaringen in de eerste maanden worden de komende periode de puntjes op de ‘i’ gezet. Langerak: “Onze crossdockoperatie loopt nu bijvoorbeeld standaard via SAP-EWM. Dat blijkt echter complex en kost teveel tijd doordat er te veel scantransacties nodig zijn.”

In januari van het komend jaar worden de eerste productgroepen vanuit het dc in Aduard ondergebracht in Nieuwegein. “Daarna zullen we bekijken hoe we onze e-commerce stromen verder kunnen optimaliseren”, kijkt Heemskerk vooruit.

Nu liggen nog grote voorraden bij Docdata in Waalwijk. Door bepaalde voorraden in het eigen dc te integreren, kan V&D nog beter anticiperen en sneller inspelen op de actuele situatie. “Dan hebben we dus ook minder voorraad nodig en lopen we minder risico dat de verkeerde voorraad bij derden ligt”, aldus Heemskerk.

Deel 1 en deel 2 uit deze miniserie verschenen in respectievelijk de decembereditie van 2011 en de maarteditie van 2012.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.