Ga naar hoofdinhoud

Tussenfase vraagt om aanpassingsvermogen V&D – Deel 2

Hoewel inmiddels tweederde van het assortiment is overgeheveld en er volop orders worden verzameld en verzonden, is er nog genoeg werk aan de winkel voordat het nieuwe dc volledig operationeel is

V&D hevelt dit jaar alle logistieke activiteiten over naar zijn gloednieuwe distributiecentrum in Nieuwegein. In een miniserie volgt Logistiek Totaal de bouw, de logistieke inrichting en de ingebruikname van het logistiek centrum. Deel 2: de overgang.

V&D hevelt dit jaar alle logistieke activiteiten over naar zijn gloednieuwe distributiecentrum in Nieuwegein. In een miniserie volgt Logistiek Totaal de bouw, de logistieke inrichting en de ingebruikname van het logistiek centrum. Deel 2: de overgang.

Eind vorig jaar werd het nieuwe centrale distributiecentrum van V&D in Nieuwegein opgeleverd. In het decembernummer van Logistiek Totaal lichtten director operations & logistics Theo Heemskerk en senior manager logistics Raymond Tukker de keuze voor de nieuwbouw uitgebreid toe en vertelden ze hoe het nieuwe onderkomen past in de supply chain strategie van het bedrijf. Sindsdien is er op bedrijvenpark Het Klooster hard doorgewerkt om het nieuwe dc volledig operationeel te krijgen. Tijd voor een nieuw bezoek.

“We lopen nog steeds op schema”, vertelt Tukker. Toch was het nog even spannend. Een week voor de oplevering knapte de sprinklerinstallatie en liep tien kubieke meter water over de spaanplaten tussenvloeren van drie verdiepingen en een gedeelte van de material handling equipment. “Dan krijg je – bovenop het werk dat er al ligt – een heleboel complexe vraagstukken op je bord over garanties en verzekeringen”, aldus Tukker.

Tussenfase

Desondanks werd op 15 december de sleutel overhandigd. Diezelfde dag nog werden de eerste goederen uit Amsterdam overgebracht. “We hebben toen meteen een aantal orders naar de filialen gepusht om te controleren of alles werkte”, weet dc manager Klaas de Win. Op een paar kleine zaken na, zoals een label dat op een verkeerde plaats uit de printer kwam en een niet helemaal correcte lay-out van het etiket, verliep alles naar wens en kon de rest van de verhuizing vol worden ingestart. Rond de kerst waren alle goederen uit het dc in de hoofdstad verhuisd. Op 2 januari werd ook begonnen met de verhuizing van de liggende sku’s uit het logistiek centrum in Utrecht.

Inmiddels ligt weliswaar twee derde van het assortiment in Nieuwegein en worden er volop orders verzameld en verzonden, maar er is nog genoeg werk aan de winkel voordat het nieuwe dc volledig operationeel is. “We zitten echt in een tussenfase en dat vraagt om het nodige aanpassingsvermogen. We moeten roeien met de riemen die we hebben”, stelt Tukker.

Er wordt bijvoorbeeld nog handmatig gesorteerd, iets wat straks gebeurt bij de gemechaniseerde verdeelpleinen en door het miniloadsysteem. Toch is ook dit een bewuste keuze geweest, weet de senior manager. “We wisten van tevoren dat we voor het komende Prijzencircus handmatig moesten verdelen.”

In de tussenfase wordt er nog handmatig gesorteerd. Straks gebeurt dit bij de gemechaniseerde verdeelpleinen en door het miniloadsysteem

Aanpassen en testen

Ondanks de gedegen voorbereiding kwam het projectteam echter ook hier voor een onverwachte uitdaging te staan: een extra stukje inrichting van het WMS bleek nodig om het handmatige proces aan te sturen.

De Win legt uit: “De wijze van verdelen van grotere sku’s, zoals koffers, is niet geschikt voor het sorteren van kleinere goederen. In het ene geval loop je met een container langs een beperkt aantal locaties, terwijl je in het andere geval met de goederen langs heel veel bakken loopt. We hadden ons niet gerealiseerd dat dat handmatige proces niet in het nieuwe WMS was ingericht.” Dat WMS is de nieuwste versie van SAP: SAP-EWM. Het systeem ondersteunt ook e-commerce en V&D is de eerste retailer die met het systeem gaat werken.

De implementatie van dat WMS is tijdens het bezoek in volle gang. “Er wordt met man en macht gewerkt om bugs uit het systeem te halen en om mogelijke problemen op te lossen. De extra handjes zijn daarbij van harte welkom”, weet De Win.

Tijdens een rondgang door het dc zijn die extra handjes goed zichtbaar. Tussen enkele bouwvakkers, die bezig zijn met de laatste loodjes, zoals het aanbrengen van aanrijdbeveiligingen, zitten her en der technici achter laptops om de verschillende logistieke systemen te testen. De volgende oplevering staat namelijk al voor de deur. Op 19 maart levert SSI Schäfer het eerste deel van het project op en kunnen ook het conveyor systeem, de sorteerpleinen en de carrousel, die dient als buffer voordat de orders naar de verschillende filialen worden verstuurd, in gebruik worden genomen. “Onze mensen moeten dan ook weer een nieuwe manier van werken aanleren”, kijkt Tukker vooruit. “Maar daarmee is wat ze nu hebben aangeleerd gelukkig niet overbodig. Het is een goede back-up voor noodgevallen”, voegt De Win toe.

Lijndienst

Terwijl de logistieke operatie draait, leggen technici de laatste hand aan de verschillende logistieke systemen

Het aansturen van medewerkers is sowieso van cruciaal belang, vervolgt de dc manager: “Ik ben nu vooral bezig om ervoor te zorgen dat de operationele processen lopen zoals ze moeten lopen. Daarbij ben ik veel meer op de werkvloer dan in de oude, lopende situatie in Utrecht. Je moet goed uitleggen wat er precies wordt verwacht. We hebben bijvoorbeeld de goederenontvangst en de controle geïntegreerd. Dat waren eerder twee losse activiteiten. Samen met de teamleiders moet ik ervoor zorgen dat iedereen weet waarom we dat hebben gedaan en waarom dit belangrijk is. Wat dat betreft komt er zeker ook een stukje people management kijken bij een project als dit.”

In dat kader heeft V&D ook een ‘shuttledienst’ in het leven geroepen. “We zitten op een verlaten industrieterrein, waar tot voor kort nog geen bus kwam”, licht Tukker toe. In overleg met de gemeente is besproken dat de lijndienst ’s ochtends tussen 6:30 uur en 9:00 uur en ’s middags tussen 15:30 uur en 18:30 uur doorrijdt naar het industrieterrein. “Voor het vervoer buiten die tijden hebben we een busje geleased. Daarmee kunnen we onze medewerkers, zoals parttimers of mensen die een dagdeel vrij hebben, van en naar bushaltes of treinstations in de omgeving brengen.”

Omdat er vooralsnog ook geen parkmanagement is dat de beveiliging van het bedrijventerrein verzorgt, nam V&D ook hier het initiatief. “Dat is een extra investering, maar het heeft ook voordelen. Nu kunnen we ook die aspecten immers optimaal afstemmen op onze specifieke situatie.”

Ondertussen loopt het project gestaag door. Komende maand, als het Prijzencircus achter de rug is, worden ook de hangende goederen vanuit Utrecht verhuisd. Eind april moet de sleutel van het dc in Utrecht worden ingeleverd. Dan wordt ook de tweede fase van het project gestart; de integratie van de e-commerce activiteiten.

Deel 3 in deze miniserie staat gepland voor het augustusnummer van Logistiek Totaal. Lees ook het bericht over de officiële opening van het nieuwe dc.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.