Ga naar hoofdinhoud

Skechers automatiseert DC ingrijpend


Skechers zag zich door de enorme omzetgroei genoodzaakt het proces in het distributiecentrum grotendeels te automatiseren. Het resultaat is een systeem met meer dan 2,5 kilometer conveyortechniek van Inther.

In een vervolgproject komen daar nog eens 2 kilometer conveyors en twee natrix sorters bij. Het systeem stelt Skechers in staat drie totaal verschillende goederenstromen te faciliteren: de webshop, de eigen winkels en de groothandel. Sophie Houtmeyers van Skechers: “We kunnen nu 30 procent meer orders verwerken.”

Ongekend

De groei die Skechers in Europa doormaakt, is ongekend. In 2014 groeide de omzet van het schoenenmerk met 43 procent, in 2015 zelfs met 55 procent. De enorme groei heeft consequenties voor het Europees distributiecentrum in Luik, waarvandaan drie kanalen worden bediend: de klanten van de eigen webshop, de retailers die Skechers als merk voeren en tot slot de eigen winkels waarvan er eind dit jaar 160 in Europa moeten staan. “In 2002 zijn we in Luik gestart met een dc van 25.000 vierkante meter. In 2009 hebben we het oppervlak al eens verdubbeld, in 2015 hebben we besloten dat nog eens te doen. We gaan nu naar een dc met in totaal 100.000 vierkante meter”, vertelt Houtmeyers.

Om de groei op te vangen heeft Skechers besloten om niet alleen het vloeroppervlak uit te breiden, maar ook de processen te mechaniseren en te automatiseren. Skechers besloot een totaal nieuw concept te implementeren. In plaats van alle orders stuk voor stuk met orderpicktrucks te verzamelen, besloot de schoenenproducent de orders op slimme wijze te combineren tot waves.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.