In samenwerking met afvalverwerkingsspecialist H&G heeft SCA Personal Care uit Heijen de afvoer van karton volledig geautomatiseerd. De veiligheid op de vloer is gestegen, en arbeidsintensief en kostbaar werk verleden tijd. Er wordt geen tijd en geld meer weggegooid. Alleen nog maar afval.
Over de interne goederenstromen heeft ieder zichzelf respecterend bedrijf goed nagedacht. Routes zijn geoptimaliseerd en handling geminimaliseerd. Vaak geldt dat echter niet voor de afvoer van het afval dat tijdens de processen vrijkomt. Die afvoer lijkt in veel gevallen nog steeds een sluitpost. Daarmee wordt niet alleen het afval, maar ook tijd en geld weggegooid.
Bij SCA Personal Care in Heijen is dat anders. Vanuit veiligheidsoverwegingen besloot de producent van incontinentiemateriaal het intern transport zo veel mogelijk te automatiseren met behulp van AGV’s, geleverd door Scarabee. De verwerking van het kartonnen afval is eveneens volledig geautomatiseerd. Daarvoor schakelde de producent de expertise in van afvalverwerkingsspecialist H&G. Via een interface is de besturing van de AGV’s gekoppeld aan die van de schroefpers van H&G. Mensenhanden komen er amper nog aan te pas.
Intensief en onveilig

“Op ongeveer 25 locaties verdeeld over de hele werkvloer wordt tijdens het productieproces kartonnen afval verzameld”, legt logistiek engineer Cees van Os van SCA uit. Dat kan vlak karton zijn, maar ook kartonnen kokers. Voorheen werd het vlak karton verzameld in bodemklepcontainers en vervolgens met de heftruck naar een conventionele stempelpers getransporteerd. Voor de kartonnen kokers was er een aparte afvalstroom, omdat die niet door de shredder konden worden verwerkt.
“Er was veel kruisend verkeer; waardoor er onveilige situaties kunnen ontstaan. Ongelukken zijn er gelukkig nooit geweest, maar voorkomen is beter dan genezen. Daarnaast was het een behoorlijk arbeidsintensief karwei. Wekelijks kostte de inzameling en verwerking van al het kartonnen afval bijna een volledige FTE”, vervolgt Van Os.
Twee vliegen in één klap
Met de automatisering van de complete afvalstromen sloeg SCA Personal Care twee vliegen in één klap. “AGV’s rijden altijd exact dezelfde route en garanderen daarmee een maximale veiligheid. Maar ook het kantelen van de afvalbakken en het verkleinen van het karton gebeurt nu automatisch. Dat maakt deze oplossing ook vanuit kostenoogpunt de beste keuze”, stelt Van Os.
De logistiek engineer bekeek nog wel alternatieven, zoals het decentraal verzamelen van kartonnen afval in balenpersen bij de productiemachines (waarbij het geperste karton vervolgens als balen op een pallet naar de container wordt getransporteerd. “Die optie viel af, omdat de investering daarvoor vele malen hoger was. Bovendien hadden we daarvoor simpelweg niet de beschikbare ruimte”, aldus Van Os.

Kartonverkleiner
De afvalbakken, ontwikkeld door H&G, hebben een inhoud van 1.600 liter en worden tijdens het productieproces gevuld. Zodra een bak vol is, wordt dit doorgegeven aan de AGV, die de bak ophaalt en probleemloos naar de stationaire schroefpers brengt en in de kantelaar positioneert. Zodra de bak volautomatisch is geleegd, wordt deze door de AGV weer naar zijn plek getransporteerd.
Bij de pers – die regen- en winddicht is aangesloten op het pand van SCA – wordt het afval eerst verkleind met behulp van een speciale kartonverkleiner van H&G. Twee assen met daarop tientallen messen verscheuren het karton, dat vervolgens via een conische schroef in de perscontainer wordt geforceerd. Tijdens het verkleinen worden de structuur en het ‘geheugen’ uit het karton gehaald, waardoor het afval ook niet meer uitzet als de persdruk wegvalt.
Ook kokers
Dankzij de verkleiner kan SCA nu ook de kartonnen kokers in dezelfde afvalstroom verwerken. “Dat was eerder niet mogelijk, omdat de kokers niet voor recycling in aanmerking komen”, weet van Os. Ook was het transport van de kokers kostbaar, aangezien ze niet konden worden verdicht.
Met de door H&G ontworpen oplossing wordt ál het kartonnen afval in een-en-dezelfde stroom verwerkt en afgevoerd. De kartonverkleiner zorgt er namelijk voor dat het vlak karton en de kartonnen kokers worden verkleind en gemengd, en kunnen worden verdicht naar 250 kg per m3.
Optimale vulling

Doordat het verkleinde karton niet meer uitzet, en doordat de verkleiner en de schroefpers stationair achter de container zijn geplaatst, kan de perscontainer groter zijn en wordt het laadvermogen van de containerwagen efficiënter benut. Zo is SCA ervan verzekerd dat de vulling van elke container maximaal is. In een 32 m3 container gaat met de H&G schroefperstechniek gemiddeld 8.000 kg karton, ongeacht het aantal kokers. Ter vergelijking: bij een conventionele, hydraulische stempelpers zou dat 2 tot 4 ton zijn, afhankelijk van het aantal kartonnen kokers.
Zodra een container voor 80% is gevuld, wordt automatisch een sms- en/of e-mailbericht verstuurd naar de afvaltransporteur. “Het aantal transporten is drastisch gereduceerd; van dagelijks naar 3 à 4 keer per week. Dat scheelt natuurlijk behoorlijk in onze carbon footprint”, constateert Van Os tevreden.
Wie wat waarom?
Wie?
SCA Personal care is producent van incontinentiemateriaal, waaronder het merk Tena. In Heijen worden de producten geproduceerd voor een groot deel van Europa, maar ook voor andere delen in de wereld.
Wat?
Met behulp van AGV-leverancier Scarabee en afvalverwerkingsspecialist H&G automatiseerde de producent de volledige afvalstromen voor vlak karton en kartonnen kokers.
Waarom?
De oude werkwijze was arbeidsintensief en kostbaar. Bovendien was de kans op onveilige situaties groter, doordat er veel kruisend verkeer was.