Diep onder de indruk was de jury van het Veiligste Magazijn 2019 over het magazijn van winnaar Albert Heijn in Zwolle. Maar wat maakt de veiligheidsaanpak zo goed en hoe kom je tot zo’n standaard dat het gedrag van medewerkers structureel verbetert en daarmee het veiligheidsniveau overall.
Verantwoordelijkheid aan de medewerkers loont
Joost de Bont, veiligheidsadviseur bij Ahold Delhaize: “Het begint met een verkeersplan om kruisend verkeer te reduceren. Dat was een lang traject, twee jaar, omdat we het samen doen met medewerkers.” De Bont en zijn team gelooft in die gezamenlijke aanpak: ”Medewerkers op de vloer denken actief mee over de hotspots en hoe die veiliger kunnen. Dat is in het begin moeilijk, je moet ze helpen, maar die verantwoordelijkheid loont, aldus De Bont.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2022/03/20220317_133726-1024x768.jpg)
Voorbeeld stellen
Jan Hommes, directeur BMWT: “Gedrag veranderen is niet onmogelijk. Het begint volgen hem met het onderwerp bespreekbaar maken. “Stel je als management kwetsbaar en open op én toon het goede voorbeeld.” Als er een spiegel nodig is volgens de mensen, hang die dan op en ga niet bakkeleien over geld, is zijn advies. “Soms kosten aanpassingen tijd, maar leg dat uit.” De Bont: “Natuurlijk moet de medewerker opletten en zich veilig gedragen, maar als je als werkgever ook niet je best hebt gedaan of uitstraalt dat je veiligheid belangrijk vindt, dan doen de medewerkers dat ook niet.”