Wetron Transport &Logistics uit Weert let serieus op de kleintjes als het gaat om milieuzorg. Niet alleen voldoet het hele wagenpark aan de Euro 5-normering, ook met het intern transport houdt het bedrijf rekening met de CO2-uitstoot. Mede vanwege de gunstige Carbon Footprint zijn onlangs de dieseltrucks vervangen door elektrische en LPG-trucks.
Met in totaal 30.000 m2 opslagruimte in Weert en een vloot van 350 trekkende en getrokken eenheden en 275 intermodale volume wissellaadbakken, mag je Wetron met recht een transportspecialist noemen. Al sinds 1962 is de Weerter Transport Onderneming actief en daarbij kwam al vroeg een serieuze focus op het milieu te liggen. “Waar mogelijk en zinvol maken we gebruik van andere vervoersmodaliteiten dan spoor en water”, verduidelijkt algemeen directeur Paul Maas. “We zijn de grootste intermodale vervoerder van Nederland voor gecombineerd weg/spoorvervoer.
Dual Fuel
Bij het vervoer dat Wetron over de weg afhandelt, maakt het bedrijf gebruik van de modernste vrachtwagens van DAF. Ze voldoen alle aan de Euro 5 norm en 18 hiervan gaan zelfs al richting Euro 6. In deze wagens wordt Dual Fuel techniek toegepast waarbij de vrachtwagenmotor gelijktijdig op diesel en LPG draait. Door inmenging van autogas verbrandt de diesel completer, is er minder roetuitstoot en neemt het motorvermogen toe. “Als de chauffeur het goed doet, verbruikt hij ook minder brandstof”, legt Paul Maas uit. “Die haalbare besparing zit vooral in zijn rechtervoet. In elk geval zijn alle emissiewaarden gunstiger en daar gaat het vooral om.”
Wetron is sinds deze zomer gecertificeerd Lean & Green bedrijf. Hierin streeft het bedrijf naar een verdere reductie van 20% van haar CO2-uitstoot en daarvoor worden nu ook andere bedrijfsaspecten onder de loep genomen. De TL-verlichting is reeds startervrij en verbruikt daardoor minder stroom. De volgende stap is LED-verlichting en dat wordt nu serieus overwogen voor toepassing in de warehouses. Paul Maas: “Ook onze hef- en magazijntrucks verbruiken energie. Logisch dat we bij vervanging nu ook serieus bekijken of er gunstigere alternatieven zijn.”
Geen diesels meer
Om gunstigere emissiewaarden te bereiken bij de heftrucks is Wetron overgestapt van diesel op LPG-trucks met 3-weg katalysatoren. De oude, reeds bestaande LPG-trucks zijn op hun beurt vervangen door elektrische heftrucks. Na uitgebreid intern onderzoek en in nauwe samenspraak met de heftruckchauffeurs is gekozen voor Hyster. Importeur Barloworld leverde onlangs de machines af in Weert. Het gaat hierbij om twee 3-tons LPG-trucks uit de Fortens serie, één 4-tons vierwieler met papierrolklem en een 1.6-tons elektrische driewieler.
“We konden niet volledig overstappen op elektrische heftrucks omdat we met enige regelmaat met de trucks over de weg naar onze andere drie locaties in Weert moeten”, onderbouwt Maas de keuze. “We hebben daar geen faciliteiten om batterijen te laden. Afgezien daarvan heb je een probleem als je halverwege met een lege batterij komt te staan. Bij de LPG-truck nemen we een extra fles mee en kunnen we altijd doorwerken.”
De Hyster trucks vormen een aanvulling op de rest van de intern transportvloot die bestaat uit diverse merken reach- en pallettrucks. Inmiddels zijn ook hier de eerste eenheden vervangen door de meest recente modellen van Hyster.

Crossdocking
Of het nu gaat om extern of intern transport, Wetron zoekt doorlopend naar optimalisatie binnen haar processen en mogelijke besparingen die zowel financieel als milieutechnisch aantrekkelijk zijn. Om deze reden worden de auto’s gewassen met opgevangen regenwater, dat na gebruik ook weer wordt gerecycled. Als de economische situatie verbetert, zal het bedrijf haar nieuwbouwplannen uitvoeren, waarin wordt voorzien in extra crossdocking mogelijkheden om de logistieke stromen te optimaliseren.
“Zo werken we al met just-in-time aanlevering binnen de productie van onze klanten met grote rollen kraftpapier. Onze chauffeurs brengen de rol tot in de productie, zodat ook hier geen verspilling plaatsvindt van extra overslag handelingen. Goede en serieuze milieuzorg is immers een optelsom van alle factoren samen. Natuurlijk is het logisch dat je eerst de grote stappen zet. Schoner transport over de weg, het spoor of het water tikt het meest aan, maar ook intern kun je het nodige bereiken. Daar is het echt een kwestie van alle beetjes helpen.”
Van vele markten thuis
Wetron is in 1962 opgericht door Jan Maas, de vader van de huidige directeur Paul Maas. Wat klein begon is in de loop der jaren uitgebouwd tot een onderneming met 185 medewerkers in het transport en 25 in de logistieke dienstverlening.
In 1995 startte Wetron haar intermodale transport op, voornamelijk, Italië. Verder is het bedrijf gespecialiseerd in groupage en volume transporten, gecombineerd vervoer over het water en de afhandelingen van overzeese containers. Wetron heeft alles in huis om deze transporten door-to-door te verzorgen. Douaneafhandeling, voor- en natransport, boeken, havenactiviteiten en – in combinatie met het warehouse – het omverpakken, labelen, assembleren en distribueren behoren tot de mogelijkheden.
Met eigen materieel is Wetron dagelijks actief in de Benelux, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, UK en Spanje. Transporten van en naar de overige Europese landen verzorgt het bedrijf met behulp van professionele gespecialiseerde partners met bewezen serviceniveaus.