Met het veranderen van het productassortiment groeide bij tegelproducent Mosa de behoefte aan een nieuwe logistieke aanpak. Smalle gangpaden en hoogbouwtrucks maakten plaats voor een overzichtelijke en meer conventionele operatie, waarmee flexibiliteit en leverbetrouwbaarheid naar een hoger plan worden getild.
Koninklijke Mosa opende op 30 november 2012 een nieuw distributiecentrum op Maastricht Aachen Airport. In de erop volgende maanden werd een groot deel van de voorraad gefaseerd ondergebracht in het nieuwe onderkomen. En nog voor de carnaval was het 24.000 m2 tellende dc volledig operationeel. Het gloednieuwe warehouse ondersteunt de ambitie van de tegelproducent om de omzet de komende jaren verder te verhogen, doordat opslagcapaciteit en flexibiliteit fors toenemen.
Logistiek Totaal nam midden in de opstartfase een kijkje in het imposante pand en sprak met de drijvende krachten achter de nieuwbouw, manager logistiek Rianne Jonkers en manager warehousing Rob Gorissen.
Andere aanpak gewenst
“Het oude dc voldeed niet meer aan onze wensen, waarbij flexibiliteit een belangrijke pijler is”, vertelt Jonkers. Het kantoor waar ze samen met haar collega de keuze voor de nieuwbouw toelicht, ruikt nog naar verf en kijkt uit op dat oude dc; een hoogbouwmagazijn waar logistiek dienstverlener DSV sinds 1990 (toen nog als Frans Maas) dedicated de logistieke operatie voor Mosa verzorgde.
“Er werd gewerkt met hoogbouwtrucks in smalle gangen”, vervolgt Gorissen. “In de afgelopen jaren is ons assortiment echter fors veranderd en uitgebreid. We leveren nu vaker orders van minder dan één pallet en hebben een veel grotere variatie in tegels. Het aantal sku’s is ongeveer verdrievoudigd en ligt nu op ruim 5.500. Dat vraagt om een andere logistieke aanpak.”
![Tijdens de opstartfase werd een groot deel van de voorraad gefaseerd overgeheveld naar het nieuwe onderkomen](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2013/02/Mosa-16-300x1991.jpg)
Balans in opslagmethodieken
Een van de veranderingen in het productassortiment is de toename van het aantal grote tegelformaten. In tegenstelling tot de kleinere formaten worden die liggend gestapeld. En als gevolg daarvan moeten de pallets met die grotere tegels individueel worden opgeslagen. Daarom zocht Mosa in het nieuwe warehouse een balans tussen opslag in stellingen en blokstapeling. Die balans is vooralsnog ‘fifty-fifty’, maar Gorissen verwacht dat er in de toekomst nog meer stellingen (geleverd door Nedcon) nodig zullen zijn. Bij de inrichting van het nieuwe dc is daarmee dan ook rekening gehouden.
De combinatie tussen blokstapeling en opslag in stellingen is voor Mosa niet nieuw. In 2008 opende de producent een tweede dc (20.000 m2) in Brunssum, waar volgens hetzelfde concept wordt gewerkt. De ervaringen daar zijn dermate goed dat ook nu voor het principe werd gekozen. “Het biedt de flexibiliteit die nodig is om de beoogde groei te bewerkstelligen en een hoge leverbetrouwbaarheid te kunnen blijven garanderen. Ook bij een veranderend productassortiment”, weet Jonkers.
Leverbetrouwbaarheid
![De operationele activiteiten in het dc worden verzorgd door logistiek dienstverlener DSV](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2013/02/Mosa-10-300x1991.jpg)
Die leverbetrouwbaarheid is een tweede pijler onder de logistiek van Mosa. “We willen een 100% levergarantie bieden”, vervolgt Gorissen. De hoogbouwtrucks in het oude dc waren daarbij volgens hem een bottleneck: “In- en uitslag met een hoogbouwtruck gebeurt half zo snel als met een standaard reachtruck. Bovendien loop je bij storingen tegen de lamp, omdat het veel lastiger is om vervangend materieel te krijgen. Ook in je bezetting ben je minder flexibel, omdat niet iedereen op zo’n hoogbouwtruck kan werken. Elk logistiek handboek mag dan stellen dat een magazijn met smalle gangen en hoogbouwtrucks voor onze operatie het meest efficiënt is, wij zijn daar bewust vanaf gestapt, omdat we snel en flexibel uit voorraad willen leveren.”
Dat is tevens een van de redenen waarom de voorraden in het dc in Brunssum niet worden overgeheveld naar het nieuwe magazijn. De voorraden in beide dc’s worden continu gespiegeld, zodat de kans op nee-verkopen minimaal is. Om direct uit voorraad te kunnen leveren hanteert Mosa daarnaast een voorraadtermijn van vier maanden.
Conventioneel picken
Op jaarbasis produceert Mosa ongeveer 4,4 miljoen vierkante meter wandtegels en 2,6 miljoen vierkante meter vloertegels. Van de wandtegels wordt ongeveer 40 procent rechtstreeks vanuit de productiefaciliteiten in Maastricht aan de klant geleverd. De overige wandtegels en alle vloertegels worden verdeeld over de twee distributiecentra.
De operationele activiteiten in die dc’s worden nog steeds verzorgd door DSV, dat ook verantwoordelijk is voor de bezetting en het intern transport dat wordt geleased van Toyota Material Handling Nederland. Zodra de orders vanuit het ERP-systeem van Mosa aan de dc’s worden doorgegeven, worden ze verzameld en verzonden. En hoewel DSV voor de uitvoering van de taken gebruikmaakt van een in eigen beheer ontwikkeld WMS, wordt het orderverzamelproces in het nieuwe dc vooralsnog niet ondersteund door scanning of voice.
“Ook dat is een bewuste keuze”, stelt Jonkers. “We laten elke drie jaar uitrekenen of het lonend is om over te stappen op bijvoorbeeld orderpicking met behulp van scanners of voicepicking. Tot nu toe is dat nog steeds niet het geval, mede omdat een groot deel van de verzonden pallets op klantenwens wordt samengesteld.”
![Om flexibel te blijven en een hoge leverbetrouwbaarheid te kunnen bieden zocht Mosa een balans tussen opslag in stellingen en blokstapeling](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2013/02/Mosa-25-300x1991.jpg)
Voordelen glashelder
Van de circa 180.000 pallets die per jaar worden uitgeslagen zijn er ongeveer 105.000 gemixt. Het samenstellen van die pallets vergt het nodige denkwerk. De mensen op de vloer weten precies hoe ze een gemixte pallet moeten stapelen, aldus Gorissen: “Die ervaring weegt nog steeds op tegen elke vorm van automatisering. We zouden de volle pallets kunnen scannen, maar willen maar met één systeem werken.”
Zodra automatisering van het orderverzamelproces goedkoper wordt én Mosa wil investeren in een ander pakket, zal de tegelproducent de beslissing opnieuw in overweging nemen. “Met het oog op onder meer de leverbetrouwbaarheid wilden we nu geen big bang, maar eerst het proces in ons nieuwe dc volledig operationeel”, aldus Jonkers. De voordelen die dat oplevert zijn voor haar glashelder. “Alleen al daarom hadden we dit eigenlijk veel eerder moeten doen”, besluit de manager.
Wie wat waarom?
Wie?
Koninklijke Mosa is een internationale cradle-to-cradle gecertificeerde producent van wand-, vloer- en façadetegels. Jaarlijks produceert het bedrijf 7.000.000 m2 tegels, die in meer dan 60 landen op vijf continenten worden verkocht.
Wat?
Op Maastricht Aachen Airport nam de tegelproducent een gloednieuw distributiecentrum, met een grootte van 24.000 m2, in gebruik.
Waarom?
Koninklijke Mosa wilde de flexibiliteit en de slagkracht vergroten. Dat was in het oude hoogbouw dc niet mogelijk.