Ga naar hoofdinhoud

Lekkerland speelt op zeker

Het leasecontract omvat in totaal 180 machines, waaronder 98 orderpicktrucks

Om elke dag alle tankstations, stationsrestauraties en andere gemakswinkels te kunnen beleveren, kan Lekkerland zich in de drie dc’s geen stilstand veroorloven. De groothandel in food- en nonfood-artikelen heeft daarom een langjarige overeenkomst met Toyota Material Handling gesloten. Het is voor de tweede keer dat Lekkerland voor een dergelijk contract kiest.

De drie distributiecentra van Lekkerland draaien 24 uur per dag en 6 dagen per week op volle toeren. In Son, Waddinxveen en Meppel rijden in totaal zo’n 180 magazijntrucks rond, voornamelijk reachtrucks en orderpicktrucks. Wisselbatterijen heeft de groothandel in tabaks- en zoetwaren daarvoor niet nodig.

“Wij hebben liever iets duurdere tractiebatterijen met een beetje meer vermogen dan dat we moeten wisselen. Met wisselbatterijen zul je altijd zien dat er wat fout gaat, bijvoorbeeld dat iemand zo’n batterij laat omvallen of zo”, vertelt Hendrik Metz, manager logistic support van Lekkerland.

Het antwoord van Metz is illustratief voor het beleid van Lekkerland als het gaat om mobiel intern transport. Het bedrijf speelt op zeker met z’n reach- en orderpicktrucks en zit natuurlijk niet te wachten op storingen en stilstand. “Mobiel intern transport is voor ons ongelooflijk belangrijk. Onze dagelijkse pickprestatie is voor een groot deel afhankelijk van het feit dat de machines het altijd doen”, vertelt Metz, die met zijn afdeling de drie dc’s ondersteunt bij de inkoop en het beheer van logistiek materieel.

Uitgebreide tender

Begin dit jaar is een nieuw leasecontract voor de complete intern transportvloot ingegaan. Het contract heeft net als het voorgaande een looptijd van maar liefst tien jaar. En net als in 2000 is ook nu Toyota Material Handling Nederland de andere contractant.

Het contract is in feite een raamcontract, waarin per type machine afspraken over tarieven zijn gemaakt. Die tarieven worden jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor Statistiek). Elk jaar neemt Lekkerland een aantal nieuwe trucks in gebruik, waarvoor dan een vijf-, acht- of tienjarig leasecontract wordt afgesloten. De duur hangt niet alleen af van het type machine, maar ook van de plek waar deze wordt ingezet. “In een geconditioneerde omgeving hebben de trucks nu eenmaal meer te lijden dan in een niet-geconditioneerde omgeving”, vertelt Bert Quik, de consultant magazijnsystemen van Lekkerland die verantwoordelijk is voor het vlootbeheer.

Dat de keuze bij het nieuwe leasecontract weer op Toyota viel, was geen automatisme. Lekkerland heeft in 2009 een uitgebreide tender uitgeschreven. In die tender was een uitgebreide lijst met specificaties opgenomen, van de masthoogte van de machines tot de maximale rijsnelheden. Uit de offertes bleek dat de tarieven van de verschillende leveranciers niet ver uit elkaar lagen. Vervolgens heeft Lekkerland een aantal machines van Toyota’s concurrenten op proef gehad. “Uiteindelijk hebben de goede ervaringen met Toyota de doorslag gegeven. Het zijn gewoon robuuste, betrouwbare, veilige en prettige machines”, vertelt Metz.

Vaste monteur

Als leasevorm koos Lekkerland voor operational lease, dus inclusief service, onderhoud en verzekeringen. Dat betekent in de praktijk dat in elk dc op vaste momenten in de week een vaste monteur van Toyota langskomt. In Son bijvoorbeeld, met 25.000 m2 het grootste van de drie dc’s, is die monteur gemiddeld twee dagen per week aanwezig. In die twee dagen pleegt hij periodiek onderhoud, verzorgt hij de keuringen en verhelpt hij storingen. “Onze mensen weten wanneer hij aanwezig is. Als ze een probleempje met hun truck hebben, rijden ze even langs. In feite is het een soort van inhouse constructie”, vertelt Metz.

Ook voor het onderhoud van de tractiebatterijen is Toyota verantwoordelijk. De heftruckleverancier doet daarvoor een beroep op Celectric, het vroegere Deta, dat ook het water van de batterijen komt bijvullen.

Zowel Metz als Quik herinneren zich de tijd voor 2000, toen elk dc zelf afspraken maakte met regionale leveranciers. Toen was er regelmatig gezeur over kapotte heftrucks. Dat is nu verleden tijd. Niet alleen door de samenwerking met Toyota, maar ook omdat Lekkerland relatief weinig schade rijdt. Elke truck heeft zijn vaste chauffeur, met als gevolg dat die chauffeur erg zuinig is op zijn machines. “We weten dus wie er op welke truck rijdt. Als we een probleem constateren, kunnen we ze dus ook daar op aanspreken”, aldus Metz. “Bovendien is de sociale controle groot. De medewerkers houden elkaar scherp”, vult Quik aan.

Dat Lekkerland weinig schades rijdt, komt niet alleen door de chauffeurs maar ook door de orde en netheid in de magazijnen. “Een goed onderhouden vloer is erg belangrijk. Wij zijn er erg attent op dat er geen folie, omsnoeringsbanden of hout op de vloer komen te liggen. Iedere keer dat de truck over een stukje hout rijdt, hebben de wielen daar flink onder te lijden”, vertelt Quik.

Net als de dc's in Waddinxveen en Meppel heeft ook het dc in Son zijn vaste monteur, die gemiddeld twee dagen per week aanwezig is
Net als de dc’s in Waddinxveen en Meppel heeft ook het dc in Son zijn vaste monteur, die gemiddeld twee dagen per week aanwezig is

Nauwkeurig budgetteren

Elk halfjaar ontvangt Lekkerland een rapportage over de intern transportvloot. Daarin staat onder meer hoe de vloot erbij staat en wat de schadepost is. Metz: “We geven jaarlijks 650.000 euro aan intern transport uit. Als we dan eens voor 30.000 euro aan schades hebben, is dat relatief nog altijd weinig. Dankzij dit tienjarig contract kunnen we de kosten voor intern transport dan ook heel nauwkeurig budgetteren.”

De halfjaarlijkse rapportage kan aanleiding zijn om de inzet van de vloot aan te passen. Het gebeurt wel eens dat trucks tussen dc’s worden gewisseld, als dat beter past bij de mate van inzet.

Lekkerland twijfelt nog over een pilot met het vlootbeheersysteem I-Site van Toyota. Dit systeem levert via internet uitgebreide informatie en statistieken over de inzet, het gebruik, de kosten en de uitgevoerde reparaties per truck. Het idee is dat bedrijven door het verkregen inzicht kunnen sturen op kosten. Metz: “Wij hebben echter al zo weinig schades, dat wij ons afvragen of dit systeem in ons geval nog wat toevoegt.”

Wie wat waarom?

Wie?

Lekkerland Nederland voert een zeer breed assortiment food- en nonfoodartikelen, waarbij ‘convenience’ centraal staat. Onderdeel van het assortiment zijn bijvoorbeeld tabaks- en zoetwaren. Lekkerland beschikt over een fijnmazig distributienetwerk met dc’s in Son, Waddinxveen en Meppel.

Wat?

Lekkerland heeft een tienjarig operational lease-contract met Toyota getekend. Het contract betreft de mobiel intern transportvloot in alle drie dc’s die bestaat uit 36 reachtrucks, 98 orderpicktrucks en 46 elektrische pallettrucks.

Waarom?

Door onder meer uitbesteding van onderhoud kost het beheer van de vloot Lekkerland nauwelijks nog tijd. Bovendien zijn de jaarlijkse kosten nu goed in te schatten en zijn er weinig schades.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.