Ga naar hoofdinhoud

Zo gaat DPD piekseizoen met succes te lijf 


Elk jaar vestigen webshops nieuwe omzetrecords in de periode rondom Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis. Pakketvervoerders moeten alle zeilen bijzetten om de miljoenen pakketten op tijd te bezorgen. Hoe weet DPD te garanderen dat geen enkele consument tijdens de feestdagen met lege handen staat?

Het is nog maar de vraag of de omzetrecords ook dit jaar worden gebroken. Volgens de cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org hebben webshops in het eerste kwartaal van dit jaar voor 5,1 miljard euro aan producten verkocht. Dat is 1,2 miljard euro minder dan in het eerste kwartaal van vorig jaar, wat neer komt een daling van bijna 20 procent. Nu alle winkels gewoon open zijn, gaan consumenten weer wat vaker shoppen in de stad. “We zien het volume inderdaad wat afnemen, maar we verwachten in november/december weer groei. Sowieso is de knik in de omzetcurve maar tijdelijk. Op lange termijn blijft e-commerce gewoon groeien”, vertelt Anouk Broen, die sinds 1 juni verantwoordelijk is voor de hubs van DPD Nederland.

8,4 miljoen pakketten

DPD Nederland is onderdeel van DPDgroup, het pakketdistributienetwerk van het Franse La Poste. Elke dag bezorgt DPD 8,4 miljoen pakketten in heel Europa en daarbuiten. Per jaar gaat het om 2,1 miljard pakketten, die bestemd zijn voor zowel consumenten (B2C) als bedrijven (B2B). “We hebben één netwerk voor alle pakketten. Wij maken geen onderscheid tussen B2C en B2B. En ook niet tussen C2C: steeds vaker versturen consumenten pakketten naar elkaar, bijvoorbeeld met tweedehandskleding van Vinted”, weet Broen.

Twee hubs

Het distributienetwerk van DPD in Nederland telt twee grote hubs, één in Oirschot en één in Veenendaal. Daar komen de pakketten binnen die door klanten zelf zijn aangevoerd of door DPD zijn opgehaald. In de hubs worden de pakketten grotendeels mechanisch gesorteerd, waarna ze op transport gaan richting de twaalf depots die elk hun eigen bezorggebied bestrijken. Daar worden de pakketten verdeeld en geladen in de bezorgbussen die de volgende ochtend op weg gaan. “De hub in Oirschot is met 25.000 vierkante meter veruit de grootste, omdat we hier ook alle internationale pakketten verwerken. Maar liefst 65 procent van de pakketten gaat de grens over, terwijl 35 procent in Nederland blijft”, verklaart Broen.

Doorgaans start het sorteren om één uur ’s middags en eindigt het pas de volgende ochtend rond zeven uur. “Het zwaartepunt ligt in de avond en de nacht met een absolute piek tussen zes en tien uur ’s avonds. Dan zijn de meeste consumenten thuis en hebben ze tijd om te bestellen. Op maandag en dinsdag is het extra druk door alle bestellingen die in het weekend zijn geplaatst.”

Forecast

Tijdens de piek in november en december ligt het volume circa twintig procent hoger dan in de maanden ervoor. Hoe groot de piek exact is, probeert DPD vooraf zo goed mogelijk te voorspellen. De pakketvervoerder kijkt naar de volumes van voorgaande jaren, vraagt klanten naar hun verwachtingen en stopt al die data in een model. Daaruit volgt een forecast die van week tot week en van dag tot dag aangeeft hoeveel pakketten DPD kan verwachten. “De forecast geeft ons inzicht in de seizoenspiek. Daarnaast geeft de forecast ook inzicht in andere pieken. Zoals de periode dat consumenten terugkeren van vakantie en meer bestellen dan normaal”, legt Broen uit.

“Wij proberen het werk aantrekkelijker te maken, onder meer door uitzendkrachten
perspectief op een vaste baan te bieden.”

De afgelopen jaren was het lastig om een goede voorspelling te maken. Het coronavirus zorgde voor een trendbreuk, waardoor de volumes opeens de lucht in schoten. “In 2020 groeide het volume met maar liefst 28 procent, in 2021 met 9 procent. Dat is ook wat we voor dit jaar verwachten: een groei van 8 tot 9 procent ten opzichte van vorig jaar.”

Om de extra volumes te kunnen verwerken, neemt DPD allerlei maatregelen. “Misschien moeten we op piekdagen al om elf uur in plaats van één uur starten met sorteren. Of misschien moeten we langer doorgaan, wat een optie is als we extra bezorgbussen inzetten. Ook gaan we in gesprek met klanten. Stel dat een webwinkel bijvoorbeeld elke dag vijf opleggers met pakketten naar onze hub in Oirschot stuurt. Kan hij de eerste oplegger dan twee uur eerder sturen, zodat we de volumes beter kunnen spreiden? Of misschien kunnen we alvast een extra rondje langs klanten rijden om de eerste pakketten op te halen.”

Flexpool

Grotere volumes en langere werktijden betekenen dat DPD extra mensen nodig heeft. Die mensen zijn onder meer nodig voor het laden en lossen van de ‘loose-loaded’ vrachtwagens. Samen met uitzendbureaus zorgt Broen ervoor dat de pool van uitzendkrachten in november en december groter is dan normaal. “Drie tot vier maanden voor de piek bespreken we de forecast met de uitzendbureaus, zodat zij kunnen starten met werven. In de aanloop naar de piek zetten we de extra mensen al aan het werk, zodat we ze kunnen opleiden. Wij geven hen een presentatie inclusief de veiligheidsinstructie. Daarnaast wijzen we een flexcoördinator toe die het eerste aanspreekpunt vormt. Het werk zelf is vooral ‘learning on the job’ met een voorman die in de buurt is en tips en tricks geeft. Na vier weken volgt een beoordeling: wat gaat goed en wat gaat fout?”

Voor abonnees artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een   voor abonnees   artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.

Digitaal abonnement

Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.