Hubs als oplossing voor een schonere last mile. TSN gelooft en investeert er in; net als Delta Development dat inzet op CitySwitch als toekomstgerichte ‘overslagpunten’ of wat te denken van DHL dat teintallen cityhubs optuigt.
TSN Groen bouwt zes nieuwe, groene hubs in het land. Van daaruit verzorgen elektrische vrachtwagens de last-mile distributie van grote consumentengoederen. Op die manier kunnen jaarlijks 1,5 miljoen leveringen gebundeld en CO2-neutraal worden bezorgd. Dat plan, waarmee zo’n 120 miljoen euro gemoeid is en dat aan 300 mensen werk moet bieden, wordt donderdag gepresenteerd door Andries Vlot, directeur van TSN Groen.
Zelfvoorzienende distributiepunten
TSN Groen heeft al zes van zulke distributiepunten (in Houten, Bleiswijk, Schiphol, Drachten, Rijen, Goor) maar wil dat aantal uitbreiden naar minstens twaalf zodat een landelijk netwerk ontstaat. Beoogde locaties liggen in Leeuwarden, Groningen, Zwolle, Heerhugowaard, Amsterdam, Rotterdam, Goes, Almelo, Arnhem, Breda, Eindhoven en Maastricht. Hoofdvestiging is en blijft Houten.
Bestaande panden
Om ‘verdozing’ te voorkomen wordt zoveel mogelijk ingezet op bestaande bouw of herontwikkeling. Hubs in de Randstad (Rotterdam en Amsterdam) moeten een aansluiting krijgen op treinverbindingen, open water en mogelijk zelfs op luchtvracht. Voor de duurzame aanlevering van de hubs en het vervoer tussen die distributiepunten wil TSN Groen vrachtwagens op waterstof laten rijden.
120 miljoen euro
De investering is berekend op zo’n 120 miljoen euro. Andries Vlot, directeur van TSN Groen ziet deze hoge kosten geenszins als obstakel. “Investeerders bieden zich nu al uit zichzelf aan. Iedereen is zich ervan bewust dat we een groot probleem hebben als straks tientallen steden op slot gaan voor voertuigen op diesel. Zo ben ik in gesprek met multinationals die continuïteit willen voor hun goederenleveringen in Nederland.” Volgens Vlot is het model na Nederland geschikt voor de uitrol in heel Europa.