Ga naar hoofdinhoud

Webshops moeten bewuster sturen op duurzame verzendoptie


Snelheid gaat niet boven duurzaamheid. Online klanten verwachten meer duurzame initiatieven van webshops.

Nu klanten vaker online winkelen, verwachten ze dat bedrijven ook op die kanalen op duurzaamheid inzetten. Zes op de tien Nederlandse consumenten hecht belang aan transparantie op het gebied van milieu-impact en is graag op de hoogte van de meest duurzame verzendoptie.

Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Vandaag besteld, morgen geleverd hoeft geen must te zijn. Zo’n 67% van de deelnemers verwacht dat webshops klimaatvriendelijke bezorg- en retouropties aanbieden. Iets meer dan de helft van de consumenten (57%) wil bovendien dat online verkoopkanalen hen actief bewust maken van de meest duurzame verzendoptie.

Zie ook
Levertijden verbeteren? Manhattan integreert Active Omni met Google

Verpakking

Hier is zeker nog werk aan de winkel, want slechts 34% gelooft dat webshops daar vandaag al duidelijk over communiceren. Ook de verpakking van een bestelling verdient aandacht: 73% van de consumenten verwacht dat de verkoper duurzaam verpakkingsmateriaal gebruikt.

Retouren

Tot slot moet duurzaamheid eveneens een factor zijn in opties om artikelen terug te sturen. Ongeveer 69% hecht belang aan de duurzame levenscyclus van producten die ze aankopen. Zo moeten bedrijven geretourneerde items bijvoorbeeld recyclen. En in plaats van teruggestuurde producten meteen te vervangen, wil 67% eerst graag de keuze krijgen om het item in kwestie te laten repareren.

Pieter Van den Broecke, managing director bij Manhattan Associates: “De e-commercesector heeft de afgelopen jaren al belangrijke stappen gezet om duurzamer te werken. Vandaag is duurzaamheid meer dan ooit de prioriteit voor elke succesvolle webshop. Gedragsverandering bij klanten is enkel mogelijk als je hen goed informeert. Bied daarom verschillende verzendopties aan en toon de ecologische impact van elke keuze. Uiteindelijk is dat niet alleen goed in het kader van duurzaamheid, maar het helpt ook om efficiënter te werken en kosten te besparen. Een win-win voor klant, retailer en planeet.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.