DSV heeft DB Schenker binnen. DSV heeft getekend voor de overname van Schenker van Deutsche Bahn in een transactie ter waarde van 14,3 miljard euro. Samen zullen DSV en Schenker een verwachte pro forma omzet hebben van ongeveer 39,3 miljard euro (gebaseerd op cijfers voor 2023) en een gecombineerd personeelsbestand van ongeveer 147.000 werknemers in meer dan 90 landen.
Schaalgrootte DSV
Het gaat voor DSV vooral om het versterken van het wereldwijde netwerk, ook binnen de segmenten Air/Sea, Road en logistics, analyseert Rico Luman de deal, hij is Senior Economist Transport, Logistics & Automotive ING Research. “Hiermee wordt meer schaalgrootte bereikt en kunnen wereldwijd opererende klanten waarschijnlijk beter worden bediend.” Die schaalgrootte heeft in deze tijd onder meer voordelen in verband met grote investeringen in digitale intelligentie en sustainability, aldus Luman. Ook een versterkende inkoopkracht tegenover containerrederijen en airlines noteert hij als pluspunt voor DSV door de deal.
“De strategie is gericht op supply chain integratie en het aanbieden van end to end services. In die zin is DSV een directe concurrent van containerliners als Maersk en CMA CGM, maar dan met minder assets. DSV heeft bijvoorbeeld in Europa wel eigen trailers, maar besteedt het vervoer grotendeels uit aan subcontractors, zoals wegtransporteurs.”
Gevolgen midden en kleine logistieke dienstverleners
Feit is dat de deal andermaal aantoont dat de grote partijen steeds groter worden. Dat gaan concurrende midden en kleinere ldv’ers merken, maar dat hoeft niet per sé negatief uit te pakken: “Voor kleinere logistieke dienstverleners betekent het lastiger direct concurreren met deze grote wereldspelers, maar het kan ook kansen bieden voor nieuwe samenwerkingsvormen als subcontractor op locaties en in niches, waarbij bedrijven kunnen profiteren van de innovatiekracht. Strategisch gezien kan voor bepaalde middelgrote logistieke dienstverleners bijvoorbeeld betekenen dat er meer focus in de activiteiten nodig is omdat het hele pallet aan services aanbieden niet haalbaar meer is.”