Planners en warehouse managers opgelet. De gedoogperiode voor het B-rijbewijs eindigt op 1 juli dit jaar. Dat bevestigt de minister in zijn antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Hidde Heutink (PVV). De minister zegt de ontstane situatie te betreuren, maar geen mogelijkheden te zien voor een wettelijke verankering van de vrijstelling.
Handhaving
Eerder al liet de minister weten de gedoogperiode te verlengen tot maximaal 1 juli 2024. De ophef die daarover ontstond beantwoordt de minister nu. Het gaat dan er onder meer om dat het voor handhavers niet te controleren is hoeveel het batterijpakket weegt en wat dus het toegestane meergewicht bedraagt. De minister ziet dat er bij andere EU-landen met een vrijstelling forse problemen zijn met uitvoerbaarheid en handhaving.
Vrachtwagen
Daarnaast zegt Harbers dat ook een zware 4,2 tons elektrische bestelauto met een B-rijbewijs nog altijd voor de wet een vrachtwagen is. “De betrokken chauffeurs hebben juist vanwege van het rijbewijs B geen kennis van de geldende regels voor vrachtwagens”, aldus Harbers. Ook het rijden met een zwaarder voertuig zou kunnen leiden tot problemen, denkt Harbers.
Uitweg
De gedoogperiode voor het B-rijbewijs eindigt dus echt op 1 juli a.s. Er is echter nog één kleine uitwijkmogelijkheid. Uitvoering en handhaving zijn dus een groot probleem. Harbers schrijft: “De Europese Commissie heeft naar aanleiding van mijn gesprek op 5 december 2023 wel bereidwilligheid getoond om samen met Nederland en eventuele andere lidstaten nogmaals onder de derde rijbewijsrichtlijn naar dit probleem te gaan kijken. Of dit tot een oplossing leidt, is echter geenszins zeker.”
Bron: TTM.nl