Ga naar hoofdinhoud

Voorraad in distributiecentrum stijgt evenals wens tot modernisering


Magazijnen in Nederland en België raken voller en voller. Driekwart van de logistieke professionals noteert groei van voorraad in de distributiecentra. Gelijktijdig neemt de wens tot modernisering van het distributiecentrum toe.

De hoeveelheid goederen in magazijnen neemt toe. 75% van de supply chain  professionals in Nederland en Begin heeft het afgelopen jaar een significante groei waargenomen van de voorraad. Gelijktijdig heeft eveneens 75% aangegeven dat ze van plan zijn hun magazijnen te moderniseren, terwijl 56% overweegt om nieuwe, moderne magazijnen te openen.

Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates.onder 2.000 supply chain-professionals wereldwijd, waarvan 200 uit Nederland en België.

Uitdagingen

Veel organisaties ondervinden problemen bij het omgaan met deze groei in goederen. Slechts 31% van de supply chain-professionals geeft aan dat ze de toename binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen verwerken. Daarentegen ervaart 22% problemen met het opvangen van de groei binnen hun huidige capaciteit, zonder in staat te zijn geweest om deze uit te breiden. 41% van de organisaties heeft ervoor gekozen om hun bestaande capaciteit te vergroten om aan de vraag te kunnen voldoen.

Personeelsuitdagingen

Bijna negen van de tien organisaties hebben moeite met het behouden van hun huidige personeel. Een kwart (25%) van de professionals meldt uitdagingen bij het handhaven en verbeteren van de productiviteit van medewerkers, terwijl 24% worstelt met het aantrekken, trainen en managen van nieuw personeel. Op de vraag of ze moeilijkheden ondervinden bij het behoud van bestaand personeel, antwoordde een overweldigende 89% bevestigend.

Belangrijkste uitdagingen magazijn

De belangrijkste uitdaging voor magazijnbeheer is volgens 27% van de respondenten het managen van bestellingen via verschillende kanalen, zoals e-commerce en fysieke winkels. Daarnaast geeft 25% aan dat het aanpassen van magazijnprocessen complex is en problemen oplevert. Meer dan de helft (52%) van de professionals denkt dat hun organisatie onvoldoende inzicht heeft in de uitdagingen rondom magazijnactiviteiten, en dat ook het senior management deze uitdagingen onvoldoende begrijpt.

Prioriteiten investeringen

Voor de komende twaalf maanden willen veel organisaties investeren in het verbeteren van hun magazijnbeheer. 30% wil investeren in het beheer van bestellingen via meerdere kanalen, terwijl 29% zich richt op nieuwe technologieën zoals generatieve AI en robotica. Daarnaast geeft 27% aan te willen investeren in het verkorten van de doorlooptijd en cut-off times.

Pieter Van den Broecke, managing director van Nederland en België bij Manhattan Associates: “De complexiteit van bestellingen en de krappe arbeidsmarkt vereisen dat organisaties hun magazijnen moderniseren met behulp van innovatieve omnichanneltechnologieën. Dit helpt niet alleen om de druk op het personeel te verlichten, maar kan ook retourzendingen verminderen door goede productinformatie op de webshop. Daarnaast moeten organisaties duurzame bezorgopties promoten en hun fysieke winkels benutten als cruciale schakels voor verkoop, afhalen en retourneren van producten.”

Over het onderzoek

Het onderzoek, uitgevoerd door Vanson Bourne in het voorjaar van 2024, betrof De respondenten omvatten zowel senior management als operationeel personeel uit diverse sectoren zoals productie, logistiek, farmacie, retail, automotive en consumentenproducten..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.