Forward, intelligence sustainability. Dat waren de termen die regelmatig de honderden bezoekers tot zich kregen tijdens Exchange 2023, het jaarlijkse klant- en kennisevent van Manhattan Associates. ‘Awesome extravaganza’, zoals Manhattan zijn eigen event, noemt vond dit jaar plaats in Cannes. Geen filmsterren, dure auto’s of galajurken, maar slimme oplossingen, (logistieke) kennisdeling en inspiratie waren de ingrediënten. Niet onnodig in een (consumenten) wereld die razendsnel verandert en waarbij stilstand grote business gevolgen kan hebben.
Inzicht voorraad gereduceerd
Onder meer als het aankomt op inzicht in de voorraad. Meer nog dan een jaar eerder hebben retailers geen flauw idee hoe het met hun voorraad is gesteld. Zorgelijk, want wie geen beeld heeft van zijn voorraad kan de goederen ook niet verkopen en dus geen omzet maken, benadrukte Ann Sung Ruckstuhl, SVP & Chief Marketing Officer van Manhattan. Retailers geven aan dat ze gemiddeld 70 procent van de tijd nauwkeurig inzicht hebben in de voorraad van hun bedrijf. Dat is vier procent minder ten opzichte van een jaar eerder toen de teller op 74 procent stond. Zorgelijk meent ook Henri Seroux, SVP EMEA bij Manhattan Associates: “Als je niet weet waar een derde van je voorraad is of überhaupt niet weet wat je hebt, dan loop je risico dat veel voorraad niet wordt verkocht, moet worden afgeprijsd of in het ergste geval wordt weggegooid.”
Duurzaamheid
Ook op het gebied van duurzaamheid is geen progressie geboekt de afgelopen jaar, zo blijkt uit hetzelfde recente internationale omnichannelonderzoek van de softwarespecialist dat begin dit jaar is gehouden onder 1200 retailers en 6000 consumenten wereldwijd.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2023/10/ME_STILL_1-1024x576.png)
45 procent van de consumenten vindt duurzaamheid een belangrijke factor bij het kiezen van een winkel, tegenover 50 procent vorig jaar. Jongere generaties houden in vergelijking met oudere consumenten vaker rekening met de inspanningen van een retailer op het gebied van milieu. 55 procent van de 18-24-jarigen gaf aan dat dit voor hen een belangrijke overweging is. 17 procent van de 24-35-jarigen ging nog verder en zei dat ze retailers actief zouden mijden als ze niet milieubewust waren, vergeleken met slechts 10 procent van de 55-plussers. Nederland is een van de meest prijsbewuste landen van dit onderzoek. Wanneer zij een directe keuze moesten maken tussen lagere kosten en duurzaamheid, kiezen Nederlandse consumenten in vrijwel alle gevallen voor dat eerste. Dit geldt voor zowel goedkopere bezorging (65%), een goedkoper merk (66%) en een goedkoper product (68%).
Flow met hulp slimme techniek
Uitdaging genoeg dus om ‘forward’ te blijven gaan. Ook op logistiek gebied. En om die voorwaartse lijn te krijgen of vast te houden is het belangrijk om in de ‘flow’ te raken, hield Eddy Capel, ceo van Manhattan Associates de honderden bezoekers voor tijdens zijn grand opening speech. Net als bij topsporters die door flow op hun best presteren, geldt dat ook voor bedrijven. Maar om die flow te bereiken heb je een zestal eigenschappen nodig, twee daarvan zijn ervaring en innovatie. En het zijn die punten waar Manhattan kan helpen aldus Capel. “Door onze kennis en innovaties zo goed en snel mogelijk te delen met onze klanten.”
Zo belooft Manhattan belooft vandaag de dag een forse upgradesnelheid van de systemen en visibility. Moest je voorheen jaren wachten op upgrades nu volgt er iedere 90 dagen een verbetering. Om de logistieke flexibiliteit van de retailers te vergroten, lanceerde Manhattan recent drie verschillende software smaken: no code, low code en your code. Alles gebeurt in de cloud tegenwoordig. Manhattan vertrouwt op application programming interfaces (API’s) ter ondersteuning van de cloud based tools. Het stelt gebruikers in staat snel en eenvoudig de supply chain tools te kiezen die zij nodig hebben. Unified portfolio architecture” neemt de noodzaak weg om databruggen te bouwen tussen die producten, aldus ceo Capel.
Samenwerking systemen
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2023/10/ME_STILL_3-1024x576.png)
Unify is een ander woord dat met regelmaat de zaal in werd geslingerd. Manhattan gelooft in bundeling van systemen. “Een multiplyer voor jullie prestaties”, aldus Capel tegenover de honderden (potentiële) klanten.
“Wij geloven dat door het samenvoegen van diverse systemen de flow van een organisatie kan verbeteren.” Zo is het in 2020 gelanceerde WMS Manhattan WM uitgebreid met een labour management functie wat de inzetbaarheid moet verslimmen en de productiviteit moet verhogen met vijf tot zeven procent, aldus Brian Kinsella, senior vice-president product management. Manhattan biedt zijn WMS en TMS los aan, maar nu ook gecombineerd genaamd Manhattan Supply Chain wat een betere ‘flow’ van goederen oplevert, meent de product manager president.
Yard management Manhattan
Om de consument, die steeds meer controle wil hebben over zijn pakket, nog beter tegemoet te komen, koppelt Manhattan zijn supply chain platform nu ook met zijn Omnichannel platform dat is uitgebreid met machine learning technologie, chatbot en RFID in samenwerking met Zebra Technologies. Ook het in mei gelanceerde Yard management is een voorbeeld van die Unify overtuiging. Manhattan Active Yard Management-oplossing is een platform dat warehouse en het transport beter met elkaar moet laten samenwerken. Het verenigen van het yard beslissingsproces met intelligentie van zowel warehouse als transport zorgt voor optimale yard executie, efficiëntere magazijnen en snellere en slimmere transportnetwerken, is de overtuiging van Manhattan.
Noodzaak van verandering
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231010_103356-1024x768.jpg)
Verandering is essentieel om relevant te blijven, benadrukte trendwatcher Ken Hughes in zijn presentatie. Als goed voorbeeld noemde hij Uber dat Fix heeft gelanceerd; een on demand pechhulp systeem voor automobilisten. Ook Airbnb en Google maps die respectievelijk Hilton en Garmin naar de kroon hebben gestoten, hebben succesvol hun plek verworven in de ‘race voor relevantie’. Hoe? “Door met oplossingen die de klant wil in plaats van te blijven hangen in oude ideeën. “Stilstaan is de snelste manier om achteruit te gaan in een snel veranderende wereld.”
Manhattan werkt aan AI
Manhattan werkt daarom aan generatieve artificial intelligence met large language model. Een techniek die snel terrein wint en logistieke kansen biedt. Met name qua snelheid om inzicht te krijgen in de operatie of verbeteringen door te voeren. Kinsella: “In plaats van dashboards door te spitten op zoek naar een oplossing of een antwoord kunnen we straks het systeem vragen naar het probleem die vervolgens met een oplossing komt.” De techniek is nog niet op de markt. Capel: “We hebben succesvolle real proof of concepts. Maar we zijn nog niet klaar.” Wanneer de techniek in combinatie met de oplossingen wel op de markt komt, kon en wilde Capel niet zeggen.” Maar dat het er komt, is helder omdat het kan en de klant het wil. “In twee maanden tijd heeft generatieve AI honderd miljoen gebruikers.”