De heftruckmarkt moet het in 2024 doen met een minimale groei van 0,3%. Voor de lange termijn zijn de vooruitzichten optimistischer. Marktanalysebureau Interact Analysis verwacht een consistente groei van 4-5% per jaar tot 2034, stelt het bedrijf in zijn jongste rapportage.
Europese stagnatie en afnemende vraag heftrucks
De Europese economie is in de tweede helft van 2024 tot stilstand gekomen. Dit heeft een negatieve impact op belangrijke sectoren zoals de automobielindustrie en logistiek, beide grote afnemers van heftrucks. Bovendien zijn de achterstanden in bestellingen, ontstaan door de pandemie, inmiddels weggewerkt. Hierdoor zal de wereldwijde vraag de komende jaren iets lager liggen dan het daadwerkelijke aantal leveringen, aldus Interact Analysis.
Kansen heftrucks lange termijn
Ondanks de huidige dip blijft de vraag naar heftrucks op lange termijn groeien. Naar verwachting zullen tegen 2031 jaarlijks 3 miljoen heftrucks worden geleverd, aangezien bedrijven hun afhankelijkheid van handmatige arbeid verder moeten terugdringen. Grote heftruckfabrikanten blijven inzetten op uitbreidingsplannen, terwijl kleinere fabrikanten terughoudender zijn met investeringen in automatiseringsprojecten.
Li-ion wint marktaandeel
Tegelijkertijd ondergaat de heftruckmarkt een ingrijpende verschuiving in energiebronnen. De vraag naar heftrucks met li-ion batterijen groeit met meer dan 10%, terwijl de vraag naar modellen met verbrandingsmotoren met 1% is gedaald. Heftrucks met loodzuuraccu’s hebben zelfs een daling van 7% genoteerd.
Interact Analysis voorspelt dat deze trend zich zal voortzetten. Tegen 2034 zal de jaarlijkse vraag naar heftrucks met verbrandingsmotoren met 20% dalen, van 670.000 eenheden in 2024 naar 500.000 eenheden. Bovendien zal naar verwachting 81% van alle elektrische heftrucks in 2034 worden aangedreven door li-ion batterijen.