Ga naar hoofdinhoud

Vergeet snelle bezorging; duurzame last mile is de toekomst


Niet snelheid, maar duurzaamheid is de onderscheidende kracht van de toekomst. De cnsment stelt meer en meer milieu boven rappe bezorging.

Snelheid won het jarenlang van duurzaamheid als het om de last mile ging. Die trend verandert in het voordeel van het milieu. 71 % van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven hun bedrijfsvoering verduurzamen en 58 % ziet graag dat webshops hen actief bewust maken van de meest duurzame bezorgoptie. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend (1.000) Nederlandse consumenten uit verschillende leeftijdsgroepen.

Concessies consument

Tegelijkertijd is de meerderheid van de consumenten ook bereid om zelf concessies te doen als de bezorging hierdoor duurzamer wordt. 87 % van de Nederlandse consumenten geeft aan langer te willen wachten op producten als dat beter is voor het milieu. Een kwart is bereid om vijf of meer dagen langer te wachten.

Bezorgmoment boven snelle bezorging

9 % geeft aan ‘same of next day delivery’ het belangrijkst te vinden bij het bestellen van producten. Wat is dan wel belangrijk? Dat is zelf controle hebben over wanneer de bezorging plaatsvindt: 58 % van de consumenten wil graag zelf een bezorgmoment kunnen kiezen.

Pick up point

Consumenten blijken ook best welwillend om producten op te halen of te retourneren in de winkel of bij een pick-up point. Bijna negen op de tien (86 %) is bereid om dit te doen.

De afstand die ze hiervoor moeten afleggen is wel een belangrijke factor. Voor 31 % van de consumenten ligt de grens bij een afstand van twee kilometer, terwijl 34 % twee tot vijf kilometer als maximum aangeeft. Langere afstanden zijn minder populair: 16 % kiest voor vijf tot tien kilometer, terwijl 5 % bereid is om tien tot twintig kilometer te reizen om een product op te halen of te retourneren in de winkel of bij een pick-up point.

Pieter Van den Broecke, managing director bij Manhattan Associates België, Nederland, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa: “De resultaten bevestigen dat consumenten bereid zijn om duurzamere keuzes te maken als het gaat om het online bestellen van producten. De e-commercesector heeft een belangrijke verantwoordelijkheid om hen hierbij te helpen. Enerzijds door op hun webshops transparant te communiceren over welke bezorgopties het meest duurzaam zijn. Anderzijds door consumenten in hun fysieke winkels de mogelijkheid te bieden om producten op te halen en te retourneren, waardoor de milieu-impact van thuisbezorging wordt verkleind.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.