Ga naar hoofdinhoud

Vele nieuwe distributiecentra nodig om batterijen ‘boom’ Europa succesvol te maken


Europa krijgt te maken met een ‘boom’ aan nieuwe batterijenfabrieken. Oorzaak is de oprukkende elektrificatie. Die toename leidt ook tot de bouw van nieuwe distributiecentra voor de juiste opslag.


Warehouses voor batterijen; Maersk bouwt een nieuw dc in Tsjechië. Kion Battery Systems GmbH (KBS) breidt zijn productiefaciliteit uit in Karlstein. Kortom batterijen zijn hot en dat zal niet minder worden. De noodzaak om batterijen lokaal te produceren, zogenoemde near shoring, neemt toe en dat leidt op zijn beurt weer tot een golf van nieuwe productiefaciliteiten en distributiecentra van batterijproducenten en hun leveranciers in Europa.

250 nieuwe fabrieken van batterijproducenten

Die verwachting spreekt Buck Consultants uit. In de komende 10 jaar zullen in Europa meer dan 250 nieuwe fabrieken van batterijproducenten en hun toeleveranciers worden opgericht. Aangezien nieuwe elektrische voertuigen steeds meer verplicht zullen worden en in combinatie met de wens om minder afhankelijk te worden van Chinese batterijproducenten, stelt het consultancybureau in een analyse van de toekomstige Europese batterijenmarkt die vandaag op de beurs Transport Logistic in München is gepresenteerd.

Golf nieuwe fabrieken

De wereldwijde markt voor batterijen zal de komende 5 jaar naar verwachting met 800 procent groeien, met een toenemend aandeel dat in Europa wordt geproduceerd (voornamelijk lithium-ion). “Aangezien er een aanzienlijke kloof bestaat tussen de Europese ambities op het gebied van elektrische voertuigen en de huidige productiecapaciteit voor batterijen, verwachten we een golf van nieuwe fabrieken. Niet alleen van de batterijfabrikanten zelf, zoals CATL, BYD, LG en Panasonic. Maar ook van hun toeleveranciers, de producenten van bijvoorbeeld anoden, kathoden, separatoren en batterijmanagementsystemen”, zegt René Buck, CEO van Buck Consultants International.

Kansen logistieke dienstverleners en regio’s

Voor Europese toeleveranciers van de batterijbedrijven en logistieke dienstverleners is dit een enorme nieuwe markt. Steden en regio’s die zich willen ontwikkelen tot batterij-hotspots moeten een gedetailleerd Battery Cluster Development Plan maken, aldus Eric Mekenkamp, principal consultant bij Buck Consultants International. “ Het plan moet onder andere technologische samenwerkingsmogelijkheden met universiteiten bevatten, een realistische arbeidsmarktanalyse, een overzicht van kleine en grote locaties voor potentiële investeerders en een op maat gemaakt marketingplan gericht op specifieke doelgroepen.”

Eisen

Op basis van zijn wereldwijde locatieadviespraktijk onderkent Buck 7 belangrijke locatievereisten voor bedrijven in de batterijwaardeketen:

– toegang tot grondstoffen

– nabijheid van klanten

– beschikbaarheid van energie, bij voorkeur uit hernieuwbare bronnen

– beschikbaarheid van terreinen, soms tot 300 ha

– vaardigheden en beschikbaarheid van arbeidskrachten

– economische stimulansen

– medewerking van de autoriteiten om de productietijd te verkorte

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.