Ga naar hoofdinhoud

Veiligheid warehouse vergroten? ‘Maak het leuk en behapbaar’


Het magazijn veiliger maken is geen ‘big bang’ maar een proces van kleine stappen. Met alleen techniek red je het niet; de factor mens is minstens zo belangrijk. De belangrijkste tips op een rij die de bezoekers van de vernieuwde Dag van het Veilige Magazijn meekregen.

De cijfers zijn niet bemoedigend. De logistieke sector staat net als voorgaande jaren in de top 5 van sectoren waar de meeste ongevallen plaatsvinden. De logistieke sector heeft ook de twijfelachtige eer de sector te zijn met het hoogste verzuimpercentage na ongevallen. Het verzuim in de sector ligt ruim twee keer zo hoog dan het landelijk gemiddelde.

Dag van het Veilige Magazijn

Kortom: alle reden om met veiligheid aan de lag te gaan en verbeteringen door te voeren. Met die insteek kwamen dan ook honderd plus warehouse managers, preventiespecialisten en andere logistieke experts naar de vernieuwde Dag van het Veilige Magazijn die woensdag 29 maart werd gehouden door en bij evofenedex in Zoetermeer.

Praktijkvoorbeelden

Hoe maak je het magazijn veiliger? Die vraag stond centraal tijdens de dag. Het antwoord is makkelijker gegeven dan gedaan. Maar de cruciale boodschap is: denk in kleine stappen. “Mensen willen wel, maar vaak ontbreekt het aan kennis of praktijkvoorbeelden”, stelde André de Ruijter, veiligheidsdeskundige binnen evofenedex vooraf. Beiden waren ruimschoots voorhanden op het vernieuwde event. Niet individuele bedrijven die prijzen konden winnen stonden centraal, maar bruikbare tips en handvaten.

Technische hulpmiddelen

Aanrijdbeveiliging, waarschuwingssysteem voor achteruit rijden, auto-matische snelheidsbegrenzing, blauw waarschuwingslicht, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzer, automatische parkeer-rem. Fysieke voorzieningen en veiligheidsmaatregelen dragen slechts beperkt bij aan een veilig magazijn. De echte oplossing ligt ergens anders. Namelijk bij de mens.

Podcasts praktijktips
Zo reduceert Smurfit Kappa succesvol de kans op vallende lading en andere ongelukken
De succesvolle systematische aanpak van Schneider Electric
Zo maakt Albert Heijn van de mens een sterke schakel

De mens

Wie veiligheid wil verbeteren doet er verstandig aan om mensen mee te krijgen in het proces. Top down regels opleggen aan warehouse medewerkers werkt niet, stelde key note spreker en veiligheidsdeskundige Annemarie Timmermans. “Het verbeteren van een veilig magazijn is een samenspel.” Je moet het samen doen als directie, leidinggevenden en medewerkers. Het begint met vertrouwen winnen en dat begint met veilig voelen, gedrag: “Mensen moeten het gevoel hebben vrij uit te mogen spreken, kritisch te zijn; een open cultuur.”

Leuk en behapbaar

Wie echt wil veranderen en verbeteren doet er verstandig aan om het onderwerp positief te benaderen: “Maak veiligheid leuk én behapbaar. Als het niet leuk is, kom je niet in beweging en als het niet behapbaar is, stagneert het proces”, hield Timmersmans de toehoorders voor. Een boodschap die werd erkend en gedeeld door een preventiespecialist van een grote logistieke dienstverlener: “De drempel moet omlaag om onveilige situaties te melden”, noemde hij als verbeterput voor zijn eigen bedrijf.

(Ver)oordeel niet

Om dat te bewerkstelligen moet je als medewerker dat gesprek goed voorbereiden en zoek naar gemeenschappelijke grond: “Dat is simpel, want veilig thuiskomen willen we allemaal. Als je het daar over eens bent met elkaar, bespreek dan hoe dat doel te bereiken.” Voor ‘nonchalance denken’ is geen ruimte aldus de veiligheidsdeskundige evenmin voor een checklist: “Dat wordt een afwerklijstje.” “Complimenteer elkaar, benoem wat goed is en spreek elkaar aan als iets niet goed gaat. Ben je niet zeker van een bepaalde situatie, stop dan en check is haar advies. “Gaat het toch fout; beoordeel dan zonder te (ver)oordelen.”

Hotspots ongelukken
Bij meer dan de helft van de ongevallen in het magazijn is de heftruck betrokken. Vaak is onoplettendheid, roekeloos gedrag en onjuiste bediening de oorzaak.
Ruim veertig procent van de ongevallen in het magazijn wordt veroorzaakt door een aanrijding tussen een voetganger en een heftruck. Dit komt onder andere doordat de heftruckchauffeur de voetganger niet ziet.
Ongeveer zes procent van de ongevallen wordt veroorzaakt door vallende lading. Denk aan een pallet die van de vorken glijdt, een doos die van een pallet valt of een pallet die uit de stelling valt. (bron: cgvm.nl)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.