UPS Benelux, een dochterbedrijf van de Amerikaanse pakketbezorger, onderzoekt de mogelijkheid om PostNL over te nemen. Deze interesse komt voort uit de groeiambities van UPS in Nederland.
Dit werd duidelijk uit een interview met Michiel van Veen, de topman van UPS Benelux sinds dit jaar, in De Telegraaf.
Groeiambities UPS
UPS wil autonoom groeien als via overnames. Van Veen geeft aan dat UPS Benelux niet kijkt naar spelers die uitsluitend lokaal bezig zijn, maar naar bedrijven die ook over de grens actief zijn: “We kijken altijd naar mogelijkheden in de markt en kijken niet naar spelers die uitsluitend lokaal bezig zijn, maar naar bedrijven die ook over de grens actief zijn.”
Marktpositie UPS Nederland
Momenteel is UPS een relatief kleine speler in de Nederlandse pakketbezorgingsmarkt. Het bedrijf heeft een modern distributiecentrum in Eindhoven, maar wil zijn aanwezigheid verder uitbreiden. De mogelijke overname van PostNL zou een aanzienlijke stap in die richting kunnen zijn, gezien het uitgebreide netwerk en de gevestigde marktpositie van PostNL in Nederland.
Uitdagingen overname
Of het zo ver komt is nog zeer onzeker mede omdat Daniel Kretínsky, een Tsjechische miljardair, bezit bijna dertig procent van de aandelen in PostNL. Het is onduidelijk of hij bereid is zijn belang in het bedrijf te verkopen. Kretínsky is momenteel ook actief bezig met de overname van Royal Mail in Engeland, waarvan GLS, een belangrijke concurrent in de pakketbezorgingsmarkt, onderdeel is.
Toekomstperspectieven
Als UPS erin slaagt PostNL over te nemen, zou dit een aanzienlijke versterking van hun positie in de Benelux betekenen. Het zou het bedrijf niet alleen toegang geven tot een groter klantenbestand, maar ook tot een uitgebreider distributienetwerk. Dit zou UPS in staat stellen efficiënter te opereren en beter te concurreren met andere grote spelers in de markt.
Van Veen benadrukte dat, hoewel de focus ligt op groei, elk overnamevoorstel zorgvuldig zal worden overwogen om ervoor te zorgen dat het past binnen de strategische doelen van UPS. “Onze prioriteit is om waarde te creëren voor onze klanten en aandeelhouders. We zullen alleen stappen ondernemen die in lijn zijn met deze visie.”