Ga naar hoofdinhoud

Dit zijn de 3 trends in magazijntrucks


Reachtrucks, smallegangentrucks, orderpicktrucks en elektropallettrucks. Al jaren gebruiken we ze in onze warehouses, maar uitontwikkeld zijn ze allerminst. Fabrikanten van magazijntrucks blijven innoveren, zodat klanten hun machines nog efficiënter kunnen inzetten. Steeds vaker zijn die innovaties niet gericht op de basistechnieken voor het rijden en heffen, maar op de zaken daaromheen: trends als ergonomie, energie en automatisering. Het levert duurzamere, veiligere magazijntrucks op met meer comfort. We lichten deze drie trends nader toe.

De populariteit van magazijntrucks groeit. Van de bijna 1,4 miljoen machines die in 2017 wereldwijd zijn verkocht, was 44 procent een magazijntruck. Ter vergelijking: tien jaar eerder bedroeg dat percentage nog maar 37 procent. Europa loopt al jarenlang voorop als het gaat om het gebruik van magazijntrucks. Maar liefst 65 procent van alle verkochte machines is speciaal ontwikkeld voor toepassing in warehouses.

• Voor elke taak een truck

De cijfers laten zien dat steeds meer bedrijven de voordelen inzien van magazijntrucks. Wie reachtrucks of smallegangentrucks inzet voor de in- en uitslag van pallets, kan warehouses bouwen met een hogere opslagdichtheid. De gangpaden hoeven immers niet meer zo breed te zijn, terwijl stellingen hoger kunnen worden geïnstalleerd. Kortom: er passen veel meer pallets op hetzelfde vloeroppervlak. Wie zijn trucks eigenlijk alleen inzet voor horizontaal transport van pallets waarbij chauffeurs voortdurend moeten op- en afstappen, heeft vaak veel meer profijt van elektropallettrucks of orderpicktrucks. Fabrikanten van magazijntrucks spelen hier op in en komen voortdurend met nieuwe machines die nog beter zijn berekend op hun taken. Nadert de magazijntruck de staat van perfectie?

1) Ergonomie wordt steeds belangrijker

Een magazijntruck presteert zo goed als de chauffeur die erop zit. Belangrijk dus dat die chauffeur optimaal in de gelegenheid wordt gesteld om zijn werk efficiënt, snel, veilig en foutloos te doen. Ergonomie is daarvoor cruciaal. Hoe beter de ergonomie, hoe fitter de chauffeur. En hoe fitter de chauffeur, hoe minder snel hij vermoeid raakt en zijn concentratie verliest. Daardoor blijft hij alert, maakt hij minder fouten en haalt hij een constant hoog productiviteitsniveau. Vergeet niet dat een goede ergonomie leidt tot minder klachten aan rug, schouders, nek en arm, met een laag ziekteverzuim als gevolg.

• Bediening
Cruciaal voor een goede ergonomie is de bediening. Hoe handig in gebruik is het stuurwiel? Waar bevinden zich de knoppen voor de mastfuncties? Hoe liggen die in hand? Het volgende aandachtspunt betreft de instelbaarheid van de cabine. Stelt de stoel zich automatisch in op het gewicht van de chauffeur? Kan de positie van de armsteunen en bedieningselementen worden afgestemd op de lengte en het postuur van de chauffeur? Is de stoel of de vloerplaat in hoogte verstelbaar? Het derde element betreft het zicht naar voren, achteren en boven. Om goed werk te kunnen leveren is goed zicht belangrijk. Wij zijn hoofd, nek en schouders onnodig moet draaien, krijgt eerder fysieke klachten.

2) Energietransitie bij magazijntrucks

Magazijntrucks hebben per definitie een elektrische aandrijving, maar die elektriciteit komt tot nu toe uit onhandige loodzuurbatterijen. Die hebben een beperkte capaciteit, zijn groot en zwaar en vereisen veel onderhoud. Het laden van deze batterijen vindt plaats op speciale laadstations met uitgebreide veiligheidsvoorzieningen volgens strikte procedures, die lang niet altijd goed passen bij de operatie in het warehouse. Het gevolg is dat in magazijnen met meerdere ploegen vaak wisselbatterijen worden gebruikt. Dat betekent dus nog meer gedoe: de lege batterijen moeten uit de truck worden gehaald en worden opgeladen, terwijl de volle batterijen moeten worden teruggeplaatst.

• Lithiumbatterijen & waterstof
Op dit moment wordt hard gewerkt aan alternatieve energiebronnen. De belangrijkste op dit moment zijn lithiumbatterijen. Die zijn relatief klein en licht en nagenoeg onderhoudsvrij. Bijkomend voordeel: het laden van lithiumbatterijen gaat sneller dan bij loodzuurbatterijen. Bovendien kunnen ze tussentijds worden opgeladen. Wie alle pauzes optimaal benut voor het bijladen van de batterijen, heeft in veel gevallen geen wisselbatterijen meer nodig. 
Een derde energiebron die nu sterk in opkomst lijkt, is waterstof. Een magazijntruck met een brandstofcel en een waterstoftank kan in sommige gevallen aantrekkelijk zijn, bijvoorbeeld in 24-uursoperaties waarin zelfs voor het laden van lithiumbatterijen te weinig tijd bestaat. Een waterstoftank is in vier minuten weer volgetankt. De eerste warehouses met waterstoftrucks in Nederland komen eraan. Het Amerikaans Wallmart maakt er al langer gebruik van.  Zij hebben in 22 warehouses in totaal 6600 trucks rondrijden op waterstof. 

 3) Automatiseringsgraad neemt toe

De chauffeur kost doorgaans meer dan de magazijntruck waarop hij rijdt. En strikt noodzakelijk is die chauffeur lang niet altijd. In situaties waarin pallets alleen horizontaal transport van pallets plaatsvindt, worden al langer autonoom rijdende trucks ingezet. Ze pikken bijvoorbeeld volle pallets op aan het eind van een productielijn en brengen ze naar het warehouse. Nu de mogelijkheden op het gebied van robotisering snel toenemen, kunnen autonoom rijdende magazijntrucks steeds complexere taken aan, zoals:

    • Het opslaan van pallets in stellingen door autonome reachtrucks. In veel gevallen is een chauffeur vooralsnog noodzakelijk.
    • Het uitvoeren van orderpickprocessen waarbij de chauffeurs langs meerdere picklocaties moeten rijden om telkens één of meerdere dozen op pallets of rolcontainers te plaatsen. Ook die processen worden steeds meer geautomatiseerd.

Denk ook aan semi-automatische orderpicktrucks die een paar meter verder naar de volgende picklocatie rijden zonder dat de chauffeur eerst moet opstappen. Steeds vaker zullen magazijntrucks direct gekoppeld worden aan warehouse management systemen, zodat ze zelfstandig de weg naar de volgende picklocatie kunnen vinden. De chauffeur hoeft dan niet langer te navigeren en manoeuvreren, maar kan zich volledig concentreren op het orderpicken.

• In nummer 3 van Warehouse Totaal is een special gewijd aan magazijntrucks.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.