Ga naar hoofdinhoud

Transport en logistiek 2024: weinig groei veel onrust


2024 wordt voor de transport en logistiek een jaar met weinig positieve uitschieters qua omzet. Maar rustig wordt het allerminst door onder meer geopolitieke ontwikkelingen.

Het transport- en logistieke landschap van 2024 vertoont matigere cijfers na de turbulentie van de pandemie en de daaropvolgende correcties. Internationale handel en toeleveringsketens worden opnieuw verstoord, terwijl de Duitse economie sputtert. Dat blijkt uit het nieuwe vooruitzicht van ING Research.

In eigen land is er weinig groei te verwachten van belangrijke sectoren zoals industrie, bouw, en detailhandel. Hoewel het goederenvervoer zich herstelt van de krimp in 2023, blijft het groeipotentieel beperkt..

Transport- en Logistieksector in 2024: Gematigde Vooruitgang

In 2024 zijn de grote schommelingen in de transport- en logistieksector voorbij. De correctie in het goederenvervoer door normalisatie van consumentenbestedingen is grotendeels voltooid. Echter, aanbodbeperkingen en tegenwind voor de handel blijven de groei beperken. Krimp in de bouw wordt gecompenseerd door stijgende bestedingsruimte van consumenten, wat een lichte groei voorspelt voor wegtransport, pakketvervoer, logistieke dienstverlening, en scheepvaart.

Geopolitieke Invloeden op Internationale Logistiek

Geopolitieke spanningen blijven de internationale goederenlogistiek beïnvloeden, met verstoringen zoals het mijden van de Rode Zee. Nederland ondervindt hinder van de haperende Duitse export en geopolitieke risico’s. Desondanks belooft 2024 verbetering ten opzichte van 2023, dankzij een geleidelijke terugkeer van de vraag van consumenten.

Winstgevendheid en CO2-uitstoot

Winstgevendheid in transport en logistiek heeft geleden onder lagere vraag en hogere kosten, maar de meeste bedrijven blijven stabiel. De CO2-uitstoot toont een positieve trend door de inzet van efficiëntere en elektrische voertuigen, wat naar verwachting zal doorzetten.

Personeelsgebrek

Beschikbaarheid personeel blijft voor de meeste bedrijven de grootste beperking, dat is anders dan in eerdere periodes van neergang. Het gaat hierbij niet altijd logistiek personeel zoals chauffeurs en conducteurs, regelmatig ook om technisch personeel, zoals in het onderhoud van materieel. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.