Het transport- en logistieke landschap van 2024 vertoont matigere cijfers na de turbulentie van de pandemie en de daaropvolgende correcties. Internationale handel en toeleveringsketens worden opnieuw verstoord, terwijl de Duitse economie sputtert. Dat blijkt uit het nieuwe vooruitzicht van ING Research.
In eigen land is er weinig groei te verwachten van belangrijke sectoren zoals industrie, bouw, en detailhandel. Hoewel het goederenvervoer zich herstelt van de krimp in 2023, blijft het groeipotentieel beperkt..
Transport- en Logistieksector in 2024: Gematigde Vooruitgang
In 2024 zijn de grote schommelingen in de transport- en logistieksector voorbij. De correctie in het goederenvervoer door normalisatie van consumentenbestedingen is grotendeels voltooid. Echter, aanbodbeperkingen en tegenwind voor de handel blijven de groei beperken. Krimp in de bouw wordt gecompenseerd door stijgende bestedingsruimte van consumenten, wat een lichte groei voorspelt voor wegtransport, pakketvervoer, logistieke dienstverlening, en scheepvaart.
Geopolitieke Invloeden op Internationale Logistiek
Geopolitieke spanningen blijven de internationale goederenlogistiek beïnvloeden, met verstoringen zoals het mijden van de Rode Zee. Nederland ondervindt hinder van de haperende Duitse export en geopolitieke risico’s. Desondanks belooft 2024 verbetering ten opzichte van 2023, dankzij een geleidelijke terugkeer van de vraag van consumenten.
Winstgevendheid en CO2-uitstoot
Winstgevendheid in transport en logistiek heeft geleden onder lagere vraag en hogere kosten, maar de meeste bedrijven blijven stabiel. De CO2-uitstoot toont een positieve trend door de inzet van efficiëntere en elektrische voertuigen, wat naar verwachting zal doorzetten.
Personeelsgebrek
Beschikbaarheid personeel blijft voor de meeste bedrijven de grootste beperking, dat is anders dan in eerdere periodes van neergang. Het gaat hierbij niet altijd logistiek personeel zoals chauffeurs en conducteurs, regelmatig ook om technisch personeel, zoals in het onderhoud van materieel.