Ga naar hoofdinhoud

Slimmer bouwen als oplossing tegen verdozing; in het buitenland gebeurt het al, nu in Nederland nog


Door logistieke functies te combineren, te stapelen en slim te automatiseren is het mogelijk om meerlaagse gebouwen te realiseren die minder ruimtegebruik vragen, minder verkeersdruk opleveren, minder energie verbruiken en minder inbreuk maken op het landschap. Tijdens ICT & Logistiek en Logistica Next leggen drie gerenommeerde consultants en een vastgoedontwikkelaar uit hoe deze distributiecentra van de toekomst eruit kunnen zien.

De teneur is helder: er moeten grenzen worden gesteld aan de ‘verdozing’ van Nederland; de ongebreidelde groei aan distributiecentra vindt steeds meer weerstand in de maatschappij. Remco Buurman, directeur NDL pleit voor slimmer bouwen; hij krijgt bijval van René Geujen (Next Level Development), Radboud olde Scheper (Riverland Supply Chain Consultancy), Raymond Tukker (TICM) en Eric Hereijgers (St. Onge Company) voor een andere kijk op distributiecentra.

Clusteren, stapelen en automatiseren

In samenwerking met de Top Sector Logistiek, pleiten deze experts voor een andere kijk op distributiecentra. Door verschillende logistieke functies slim te clusteren, te stapelen en te automatiseren, is het mogelijk om oplossingen te vinden voor verschillende maatschappelijke vraagstukken. “Neem een normaal handmatig magazijn met reachtrucks zoals we die overal in Nederland langs de snelwegen zien. In een dergelijk magazijn wordt hooguit 10 procent van het aantal kubieke meters gebruikt voor de opslag van goederen. In een volledig geautomatiseerd magazijn is de opslagdichtheid minstens drie keer zo groot, waardoor we minder vierkante meters nodig hebben. En dan hebben we nog niet meegerekend dat we een geautomatiseerd magazijn drie keer zo hoog kunnen bouwen”, betoogt Eric Hereijgers.

Buitenlandse voorbeelden

In stedelijke gebieden in het buitenland worden ze al gebruikt: de distributiecentra van de toekomst. Logistiek consultant Eric Hereijgers is betrokken bij de bouw van een ruim veertig meter hoog distributiecentrum in Istanbul. Het gebouw bestaat in feite uit vier op elkaar gestapelde magazijnen: twee met een vrije hoogte van acht meter en twee met een vrije hoogte van dertien meter. Eric Hereijgers, logistiek consultancy- en engineersbureau St. Onge: “De onderste laag is ingericht als sorteercentrum van een pakketvervoerder. Daar worden de pakketten verzonden die in de bovenste drie lagen worden klaargemaakt. Door deze verticale integratie hoeven ze niet zoals in Nederland eerst naar een extern sorteercentrum te worden getransporteerd. Dat scheelt heel wat vrachtverkeer.”

Rol van overheden

Lokale overheden kunnen meer doen om het clusteren en stapelen van logistieke functies te stimuleren. “Het op elkaar stapelen van magazijnen is niet alleen duurder dan het naast elkaar plaatsen van magazijnen, maar ook enorm complex qua opzet en regelgeving. Daardoor wordt het voor projectontwikkelaars op dit moment niet interessant gemaakt om te investeren in een meerlaags distributiecentrum”, stelt Eric Hereijgers. Wat volgens hem niet helpt, is dat overheden rigide en achterhaalde grenzen stellen aan de maximale hoogte van distributiecentra. “Een hoogte van twaalf of vijftien meter is misschien zinvol voor de gebouwen aan de rand van een bedrijventerrein. Als je dan in het midden van het terrein een gebouw van veertig meter plaatst, valt dat van een afstand niet of nauwelijks meer op. Daarmee kan meerlaags bouwen ook een antwoord bieden op discussie over verdozing van het landschap.”

De drie consultants en de projectontwikkelaar delen hun visie op het Warehouse of the Future tijdens de vakbeurzen Logistica Next en ICT & Logistiek op woensdag 9 november van 14.00 tot 14.45 uur. Hun presentatie vindt plaats in het Topsector Logistiek Theater.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.