Schokkend, zo noemt Dilas, de branchevereniging voor logistieke en vastgoedbedrijven het advies De Logistiek van morgen begint vandaag dat is opgesteld door het College van Rijksadviseurs. Het advies komt een half jaar nadat een aantal gerenommeerde bedrijven in de logistieke en industriële (vastgoed)sector de krachten bundelde om tot een duurzamere toekomstvisie te komen.
Feitelijke onjuistheden
En juist dat steekt Dilas die dacht in goed overleg te zijn met onder meer het betreffende college over verbeterplannen voor de toekomst. “Na de publicatie van het rapport over de verdozing van Nederland hebben we als sector heel veel tijd en moeite gestoken in het corrigeren van alle feitelijke onjuistheden die werden geuit over onze sector. Ook met het College van Rijksadviseurs (CRA) zijn we de dialoog aangegaan en deze dialoog leek even echt te werken. Samen met CRA heeft Dilas nog een debat georganiseerd waar beslissers vanuit overheid, wetenschap en bedrijfsleven debatteerden over de vraag “is er nog ruimte voor logistiek in Nederland“. Unaniem was het antwoord op deze vraag “JA”, zo laat de branchevereniging weten in een reactie.
Kennisgebrek over logistiek
Bijna een half jaar is die dialoog verder weg dan ooit nu de Rijksadviseurs een keihard rapport hebben opgesteld over de logistieke toekomst van Nederland. “Het advies van de heer Veldhuis (Wouter Veldhuis, Rijksadviseur red.) geeft niet alleen blijk van een gebrek aan kennis en begrip van de economie en logistiek, maar ook van een schokkend gebrek aan realiteitszin”, stelt Dilas op zijn beurt.
Maatschappelijk draagvlak logistiek
Dilas bestrijdt onder meer de aanklacht van Veldhuis en zijn collega’s dat de logistiek zijn draagkracht in de maatschappij heeft verloren. “Hij lijkt te denken dat we logistiek kunnen afschaffen en toch een welvarende samenleving kunnen behouden. Dit getuigt van een fundamenteel gebrek aan begrip van hoe onze economie werkt. Logistiek is de ruggengraat van onze economie. Het stopzetten van de (groei van de) logistiek zou een economische ramp betekenen”, betoogt Dilas.
Circulaire logistiek
Het advies om alleen ruimte te geven aan zogenaamde “circulaire logistiek” is al even absurd meent de belangenvereniging. “Natuurlijk moeten we streven naar duurzaamheid, maar de suggestie dat we al het andere moeten elimineren is kortzichtig. Het hergebruik van materialen is niet het nieuwe ei van Columbus; in vele sectoren vindt al jaren succesvol hergebruik plaats. Maar hergebruik leidt tot extra transportbewegingen, niet tot minder. De logistieke sector is juist grote stappen aan het zetten om veel milieuvriendelijker te worden, met elektrische vrachtwagens en initiatieven voor schoner transport. In plaats van deze vooruitgang te omarmen, lijkt de Rijksadviseur te willen dat we de hele sector afschaffen.”
Ingrijpen overheid
Ook het advies van meer overheidsbemoeienis schiet in het verkeerde keelgat bij Dilas: “Moeten we de sector nationaliseren en de handel met het buitenland beëindigen? Moeten we handelsbeperkingen opleggen aan bedrijven nu de logistiek voor de internationale consumentenmarkt volgens de rijksadviseur ‘een doodlopende weg is’? Hij lijkt te vergeten dat het inkomen van ongeveer eenderde van onze beroepsbevolking afhankelijk is van de handel met het buitenland. Zijn voorstellen blijven vaag en onpraktisch.”
Volgens Dilas is het advies van de Rijksadviseur voor de Leefomgeving gebaseerd op een ‘gebrekkig begrip’ van de economie en de logistiek, en ontbeert een realistische visie op hoe Nederland kan gedijen in de moderne wereld.