De grote vraag vooraf was, wie volgt Picnic op als winnaar van de Nederlandse Logistiek Prijs. Het antwoord is Rituals, dat zijn e-commerce-activiteiten uitbreidt met een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum samen met Arvato.
De retailer kreeg de prijs uitgereikt uit handen van juryvoorzitter prof. Jos van Hillegersberg in Kasteel Maurick in Vught. De Nederlandse Logistiek Prijs van vLm gaat naar het bedrijf dat aantoonbaar en succesvol innovatief is.
Jury lovend over Rituals
Rituals heeft de Nederlandse Logistiekprijs verdiend door zich te richten op innovatie, klantgerichtheid, kosteneffectiviteit, aandacht voor mensen en bewezen implementatie van logistieke verbeteringen. Het bedrijf is niet alleen een voorbeeld voor Nederland, maar ook voor de wereldwijde logistieke gemeenschap, aldus de jury.
Expansiekracht
De jury roemt onder meer de expansiedrift van het merk gekoppeld aan goede supply chain. Rituals heeft zijn supply chain omgevormd tot een strategische drijvende kracht achter hun expansie en groei. Met jaarlijkse omzetgroei van maar liefst 300 miljoen euro en een wereldwijde aanwezigheid in meer dan 36 landen, heeft het bedrijf bewezen dat Supply Chain Management de sleutel is tot succes. Rituals opent gemiddeld elke week vier nieuwe winkels ergens ter wereld, en hun visie is dat Supply Chain nooit een belemmering mag vormen voor groei, aldus het juryrapport.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2023/10/IMG_1333-683x1024.jpg)
Supply chain visie Rituals
Innovatiedrang
Hillegersberg: “Met name de manier waarop de verovering van Europa en de recente expansie in Azië door Rituals vanuit Nederland is georganiseerd zien wij als voorbeeld voor ambitieuze spelers in de markt. De visie is dat supply chain nooit een bottleneck mag zijn. De missie is dat supply chain moet leiden tot een competitief voordeel.”
De jury roemt ook de innovatiedrang in technologie. De onderscheidende principes van Rituals omvatten een lange-termijnvisie op groei en robuustheid, samenwerking met leveranciers, gebruik van dual sourcing en geavanceerde automatisering. Zo breidt het bedrijf, samen met logistiek partner Arvato, uit met een geautomatiseerd e-commerce distributiecentrum in Duitsland. In Nederland werken beide bedrijven al sinds 2019 samen.