Locus Robotics gaat miljoenen investeren in het ontwerpen en verkopen van logistieke robots. De Amerikaanse robotfabrikant heeft bij een financieringsronde namelijk 23,1 miljoen euro opgehaald. De logistieke robots moeten uiteindelijk helpen om online bestellingen sneller af te kunnen handelen.
De robots van Locus Robotics
De Locus-robots hebben wat weg van gemotoriseerde barkrukken. Op de kruk zit een plateau waar bijvoorbeeld een doos op kan worden gezet en er is een aanraakscherm op bevestigd. De robot gebruikt sensoren om in de magazijnen te navigeren en zijn feitelijk cobots daar ze samenwerken met magazijnmedewerkers.
De robots zijn uitgerust met software die de voorraadgegevens en het WMS met elkaar verbindt. Daardoor kunnen de robots de producten heel snel vinden en het meest efficiënte pad kiezen om het product op te halen. Locus stelt dat de robots de efficiëntie van werknemers kunnen ‘verdubbelen’.
“We omringen de mens door robots en door het algoritme weten we de wandeltijd in het magazijn drastisch te verminderen. In plaats van door gangpaden te lopen, werkt de mens nu namelijk in een zone van het magazijn en de robots komen vanzelf naar ze toe”, aldus Faulk.
Toename van aantal robots
In de meeste magazijnen wordt nog altijd veel manueel werk verricht, maar het is een feit dat de verkoop van robots toeneemt. Het Amerikaanse onderzoeksbureau ABI Research concludeerde anderhalve week geleden nog dat er tegen 2025 wereldwijd zeker 50.000 distributiecentra zullen zijn die met robots werken. Nu zijn dat er nog 4000.
Bedrijven kiezen voor robots omdat die kunnen helpen bij het omgaan met een ‘volatiele vraag, seizoensgebonden pieken en de stijgende verwachtingen van de consument’, aldus Faulk van Locus Robotics. “Robots stellen magazijnen in staat de operaties naar behoefte af of op te schalen. En terwijl ze grote efficiëntiewinst opleveren, beperken ze ook nog eens de uitdagingen ten aanzien van het (zoeken naar, red.) personeel.”
Warehouse Totaal is hét vakblad voor de interne logistiek. De redactie biedt volop mogelijkheden om samen te werken, zowel online als in print. In de rubriek ‘Best Practice’ staat een techniek of werkmethode centraal, terwijl nieuwe en innovatieve producten een plekje krijgen in ‘Product Spotlight’. Het is ook mogelijk om zelf een blog aan te leveren voor onze rubriek ‘Expertblogs’. Benieuwd naar de mogelijkheden? Mail dan naar d.hurkmans@eisma.nl