Ga naar hoofdinhoud

Private laadinfrastructuur bij je bedrijf? Overheid onderzoekt subsidieregeling


Het ministerie van IenW werkt aan een subsidieregeling voor private laadinfrastructuur bij bedrijven. Om die regeling zo goed mogelijk op te zetten en in te richten is er een internetconsultatie gestart. Daarin kunnen transportbedrijven, verladers, distributiecentra, vlooteigenaren en andere belanghebbenden laten weten wat voor hen belangrijk is in zo’n subsidieregeling. De internetconsultatie is nu open en sluit op 31 maart a.s.

In het Klimaatakkoord is de ambitie uitgesproken dat alle wegmobiliteit in 2050 emissievrij is. Daarom stimuleert het ministerie elektrisch rijden. Omdat laden geen obstakel mag zijn voor de transitie naar elektrisch rijden, werkt het ministerie aan een landelijk dekkend netwerk van laadpalen. Het aantal laadpalen is minder dan eerder werd verwacht. Dat komt door een kennistekort over laadinfrastructuur, maar ook is de aanschaf en plaatsing van laadpalen duur. Deze subsidieregeling moet deze knelpunten oplossen, zodat er meer private laadpalen komen.

Lees ook
OK, een laadplein bij je bedrijf, maar hoe dan?

Voor een dekkend netwerk van laadpunten is ook voldoende publieke laadinfrastructuur voor nodig, specifiek voor zware voertuigen. Daarom werkt het ministerie ook aan een subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur voor zware voertuigen. Deze consultatie loopt nog de komende twee weken.

Klik hier om deel te nemen aan de internetconsultatie

Met de subsidieregeling wil de overheid ondernemers financieel ondersteunen door subsidie te verstrekken voor de kosten van advies over de realisatie van private laadinfrastructuur of zelfs een deel van de investeringen in de aanleg en realisatie van private laadinfrastructuur.

De internetconsultatie is opgezet zodat de overheid antwoorden krijgt op de volgende vragen:

  • Verwacht u (met deze regeling) laadinfra te kunnen realiseren mede gezien de huidige situatie rondom netcongestie? Zo nee, wat zouden we kunnen doen om de regeling beter passend te maken?
  • Wat zijn uw gedachten over de opgenomen maximumbedragen voor advies en realisatie van de laadinfrastructuur? M.u.v. concessiehouders.
  • Sluit de gekozen vermogensindeling voor de verschillende subsidiebedragen aan op de in de praktijk te realiseren laadinfrastructuur?
  • Wat zijn uw gedachten over de gestelde aanvraagverplichtingen om aan te tonen dat u als aanvrager over voldoende netcapaciteit beschikt?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.