Ga naar hoofdinhoud

Primeur voor Still: eerste heftruckfabrikant die eigen brandstofcel produceert


Still heeft zijn eigen brandstofcelsystemen voor zijn industriële trucks gelanceerd. Still heeft een 24-voltsysteem ontwikkeld voor magazijntrucks.

Still is al vele jaren betrokken bij verschillende projecten en initiatieven om waterstoftechnologie te ontwikkelen. Met de lancering van een eigen productielijn is het bedrijf nu in staat om de eerste 24-volt magazijntrucks als brandstofcelversies af fabriek aan te bieden.

In Hamburg kan Still tot 5.000 brandstofcelsystemen per jaar produceren op de nieuwe productielijn, dat vorig jaar al werd aangekondigd.

Primeur Still

Still is momenteel de enige fabrikant in de intralogistiek die zijn eigen brandstofcelsystemen produceert en als optie in zijn trucks integreert. Florian Heydenreich, Executive Vice President Sales & Service Still EMEA: “Als pionier in de intralogistiek zien wij het als onze verantwoordelijkheid om de energietransitie moedig en consequent voort te zetten. De uitbreiding van groene waterstoftechnologie als emissievrij en grondstofbesparend aandrijfsysteem speelt hierbij een doorslaggevende rol.”

48-voltsysteem

Kion, waar onder meer Linde en Still onderdeel van zijn, investeerde meer dan 11 miljoen euro in deze technologie. In de komende jaren zal een 48-voltsysteem worden toegevoegd aan de brandstofcelportfolio. Valeria Gargiulo, Chief People & Sustainability Officer Kion: “Onze overstap naar de productie van waterstofaandrijvingen stelt ons in staat om te voldoen aan de groeiende vraag van onze klanten naar een emissievrij en duurzaam aandrijfsysteem dat snel kan worden bijgetankt. Het betekent dat we onze klanten nu alles uit één hand kunnen aanbieden: de truck, de brandstofcelsystemen en de aftersales service.”

Brandstofceltechnologie in industriële trucks

In brandstofcelsystemen wordt energie opgewekt door een chemische reactie tussen zuurstof (O2) en waterstof (H2), die een compacte lithium-ion batterij voedt. De hybride combinatie levert vervolgens stroom aan de aandrijf- en hefmotoren. De brandstofcel genereert rechtstreeks de elektrische energie die nodig is om de truck te laten werken. De bijproducten van deze ‘koude verbranding’ zijn niets anders dan warmte en water.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.