PostNL investeert 120 miljoen Euro om zes nieuwe distributiecentra te bouwen in Nederland en België. CEO Herna Verhagen kreeg groen licht van de aandeelhouders om dit bedrag versneld te investeren in vastgoed.Verhagen zegt tegen dagblad de Telegraaf dat zij een ‘verdere opmars’ verwacht van e-commerce. Tegenover een groei van 10 procent aan pakketbezorging staat een evengrote afname van postbezorging. Met die cijfers onderbouwt Verhagen de capaciteitsuitbreiding van de pakketdivisie. Nog voor eind 2019 moet de bouw gaan plaatsvinden.
Op welke locaties de zes nieuwe panden komen te staan is nog niet bekend. Op dit moment heeft PostNL 19 locaties, waarvan de meeste in bezit van de dienstverlener zelf. De zes nieuwe vestigingen komen niet in handen van PostNL volgens Verhagen. “De nieuwe zullen we huren of leasen. We zijn aan het kijken op drie locaties in Nederland, die we nog niet bekend maken.”
Verschuiving afzetmarkt
De topvrouw licht toe waarom er volgens haar nog steeds rek zit in pakketbezorging. Nieuwe kansen dienen zich volgens haar aan in het beleveren van voedsel, omdat supermarkten meer en meer rechtstreeks aan de klant willen bezorgen. “Wat begon met cd’s en boeken breidt zich steeds verder uit naar andere domeinen, waardoor de versnelling zich voltrekt. Ik verwacht veel van de belevering van vers voedsel, dat we de komende jaren in volumes zien verdubbelen. Zo bezorgen wij onder meer voor Hoogvliet, EkoPlaza en Carrefour. De vraag is er en wij hebben een landelijk dekkend netwerk voor de foodbezorging, vijf dagen per week in de Benelux. De logistiek is wel anders dan met gewone pakketjes. Het tijdvenster voor de belevering is krapper, daarom bezorgen wij in de avond. De consument heeft straks de regie over de levering in plaats van PostNL.”
Postmarkt consolideren
Verhagen pleiten voor consolidatie van de postmarkt. PostNL is in 13 jaar ruim 50 procent van de fysieke post kwijtgeraakt. “Door consolidatie kun je efficiënter werken, waardoor deze service betaalbaar blijft. Dit is het moment om er over na te denken, voordat de krimp te ver is gegaan. Het heeft geen zin om in een krimpmarkt met vijf, zes postbodes op straat te lopen, waarvan de tassen de helft leger zijn geworden in de afgelopen jaren. Het is beter voor de BV Nederland als de post in één tas gaat. Liberalisatie is niet meer de oplossing van nu.” In de toekomst kunnen brieven misschien mee met pakketten oppert Verhagen. “Daar zijn de aantallen nu echter te groot voor. We bezorgen dagelijks nog 8,7 miljoen brieven en 700.000 pakketjes. We moeten dus met zijn allen bekijken hoe we er de komende 15 jaar voor zorgen dat iedereen van Ameland tot Maastricht op een betaalbare manier de post krijgt.”