Ga naar hoofdinhoud

Planners opgelet: Laat geleverde Euro 6 truck mag straks zero-emissiezone niet in


De lange levertijden van nieuwe Euro 6-trucks hebben onverwachte bijeffect. Omdat vervoerders langer moeten wachten op hun nieuwe vrachtwagen krijgen ze ontheffing voor toegang tot milieuzones. Maar die ontheffing gaat straks niet gelden voor zero-emissiezones, meldt TLN.

Sinds 1 januari 2022 zijn in de milieuzones uitsluitend Euro6-vrachtauto’s toegestaan. Vanwege onvoorziene langere levertijden voor deze voertuigen, is met gemeenten afgesproken dat hiermee rekening wordt gehouden voor wat betreft de milieuzones. Als vervoerders bij de ontheffingsaanvraag een ondertekende koopovereenkomst voorzien van de verwachte leverdatum meesturen, wordt een ontheffing verleend.

In de praktijk blijkt dat langere levertijden voor Euro6-vrachtauto’s nog altijd aan de orde zijn. Ook komt het voor dat de leverdatum nogmaals wordt uitgesteld, vervoerders moeten dan opnieuw een aanvraag indienen bij de gemeente(n).

Zie ook
Logistiek van de toekomst heeft laadpalen bij het warehouse nodig en dat kost honderden miljoenen euro’s

Zero-emissiezones

Vanaf 1 januari 2025 zijn de zero-emissiezones van toepassing. Hiervoor geldt dat alle nieuwe voertuigen, gekentekend na 1 januari 2025, zero-emissie moeten zijn. Dit betekent dat de regeling met betrekking tot langere levertijden zoals die van toepassing is voor milieuzones, niet geldt in de zero-emissiezones. Met andere woorden: als een vervoerder in 2023 of 2024 een Euro6-vrachtauto bestelt met een datum eerste toetreding (DET) na 1 januari 2025, dan kan deze niet in de zero-emissiezones worden ingezet. Wel blijft dit voertuig nog toegang houden tot de milieuzones.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.