In het project ALEES onderzocht het Belgische innovatieplatform VIL, samen met zeven logistieke bedrijven en de stad Mechelen, de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor de levering van pakketten in stadscentra. Hoewel de technologische mogelijkheden er volgens de onderzoekers veelbelovend uitzien, zal een grootschalige inzet van die voertuigen niet voor de eerstkomende jaren zijn.
“Daarvoor is een aanpassing van de wetgeving nodig, alsook voldoende volume. En dat kan enkel worden gerealiseerd door middel van samenwerkingsmodellen”, zegt VIL-projectleider van Kris Neyens. Volgens het innovatieplatform is een ‘hypergeconnecteerd’ netwerk een ideaal scenario waarin autonome voertuigen maximaal worden benut. Inbound volumes, zoals voorraden van lokale retailers en handelaars, zullen in een stedelijk distributieplatform aan de rand van de stad in een hub worden opgeslagen. Vervolgens kunnen autonome voertuigen worden ingezet om die goederen verder naar het stadscentrum te brengen. Daarnaast zullen in het stadscentrum verschillende micromagazijnen fungeren als connectoren voor alle mogelijke lokale vormen van distributie. “Om dat scenario rendabel te maken, is er voldoende volume nodig. Vlaanderen heeft geen wereldsteden, dus er zal moeten worden samengewerkt. Die samenwerking tussen verschillende partijen is cruciaal, maar meteen ook de moeilijkste opdracht”, aldus Neyens.
Eind mei voerde VIL een eerste test uit met een zelfrijdend voertuig van het Franse bedrijf Easymile. Dat vond plaats in het centrum van Mechelen. De demo bleek een succes en kon op bijval rekenen van zowel de omstaanders in de drukste winkelstraat van Mechelen, als van de deelnemende winkeliers.