Ga naar hoofdinhoud

Opname logistiek vastgoed daalt bijna kwart


De opname van industrieel- en logistiek vastgoed in Europa daalde in 2023 met 24% tot 28,8 miljoen m², maar bleef 9% hoger dan het pre-pandemische gemiddelde.

Logistiek vastgoed wint weer aan populariteit in 2024, maar 2023 was een stuk minder positief. Dat blijkt uit de meest recente European Logistics Outlook van Savills.

De opname van industrieel- en logistiek vastgoed op het Europese continent in 2023 was 28,8 miljoen m². Een daling van 24% ten opzichte van 2022. Het vierde kwartaal van 2023 zag het hoogste niveau van opname met 8,1 miljoen m², een daling van 7% ten opzichte van dezelfde periode in 2022.

Stabilisatie

Positief is dat de markt zich in de laatste drie kwartalen stabiliseerde, met een stijging van 17% in de tweede helft van 2023. Douglas van Oers, Co-Head Logistics & Industrial bij Savills in Nederland: “Het is goed de noodzaak voor investeerders, om proactief te zijn in 2024, te benadrukken, gezien de verwachting dat financieringskosten zullen dalen, maar niet zullen terugkeren naar de niveaus van 2019.”

Roemenië, Portugal en België vertoonden de grootste verbeteringen, terwijl Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk dalingen in opname zagen. De variatie in leegstand binnen Nederland, met Schiphol op 8,8% en Venlo op 1,6%, illustreert de diversiteit van de markt.

Leegstand

De gemiddelde leegstandsgraad in Europa steeg naar 5,37% in Q4 2023, wat kan leiden tot veranderingen in huurprijzen en investeringsbeslissingen. Het totale investeringsvolume in Europees industrieel- en logistiek vastgoed daalde naar €27,5 miljard in 2023, maar herstelde met 13% in de tweede helft van het jaar.

Grote markten logistiek vastgoed

Grote markten zoals het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Frankrijk kenden dalingen in investeringen, terwijl Denemarken, Ierland en Noorwegen opmerkelijke groei vertoonden. Het verschil tussen prime en secundaire rendementen neemt toe, maar er blijven kansen voor investeerders, vooral met verwachte dalingen in financieringskosten. In Nederland lijkt de logistieke sector goed gepositioneerd voor investeringen, ondanks de uitdagingen van verminderde financieringskosten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.