Een product verpakt in een veel te grote verpakking. Iedereen kent het. De ergernis neemt toe en is voor bijna een vijfde van de Nederlandse consument reden om ergens anders te bestellen. 1 op de 5 (19%) Nederlandse online shoppers en 15% van de Vlaamse respondenten geeft aan te stoppen met het bestellen bij een bedrijf wanneer te veel onnodige verpakking gebruikt wordt, meer dan 1 op de 10 zou hetzelfde doen als de verpakking niet recyclebaar of moeilijk te recyclen is.
Lees ook
Slim, snel en duurzaam verpakken? deze bedrijven doen het al met succes
Dat blijkt uit recent onderzoek van verpakkingsproducent DS Smith. Bijna 4 op de 5 van de respondenten zegt een product het liefst in een papieren of kartonnen verpakking te ontvangen. Ruim de helft van de respondenten geeft aan dat een papieren of kartonnen verpakking blijk geeft van de betrokkenheid van een bedrijf bij het milieu. 7 op de 10 respondenten wil zo min mogelijk plastic verpakking ontvangen.
Recycling verpakking
Een ander belangrijk punt van zorg voor consumenten wat betreft verpakkingen is de mate van recycling. De helft van de Nederlandse respondenten en 59% van de Vlaamse respondenten beschouwt dit als een prioriteit, terwijl bijna een vijfde (17%) van de consumenten in beide markten overweegt om meer te betalen voor gemakkelijk te recyclen verpakkingen.
Hiddo van de Ven, Sales, Marketing & Innovation Director Benelux bij DS Smith Duurzaamheid staat nu duidelijk bovenaan de prioriteitenlijst van consumenten: zij verwachten verpakkingen van hoge kwaliteit die recyclebaar of herbruikbaar zijn en onnodig afval verminderen.”