Automatisering is vandaag de heilige graal in de logistieke wereld. Bedrijven investeren en masse in slimme oplossingen en wie het nog niet doet moet het doen vinden logistieke managers. De komende jaren wordt dat alleen maar meer, zeker qua cobots wordt er een forse toename verwacht.
Mens en robots
Maar wie zijn logistieke proces zo efficiënt mogelijk wil inrichten, moet niet doorslaan in volledige automatisering. De mens is van onschatbare toegevoegde waarde. De combinatie van mens en robot in het distributiecentrum leidt immers tot grotere efficiëntie dan volledige automatisering.
Wereldwijd onderzoek automatisering
Dat blijkt uit een mondiale studie stellen René de Koster, hoogleraar logistiek en operations management aan de Erasmus Universiteit en Debjit Roy is hoogleraar operationele en besluitvormingswetenschappen aan het Indian Institute of Management Ahmedabad, India. Zij hebben hun bevindingen gepubliceerd op Harvard Business Research.
Zij hebben de prestaties bestudeerd van verschillende volledig gerobotiseerde orderafhandelingssystemen van bedrijven over de hele wereld, waaronder Witron, AutoStore, Ocado, OPEX, Exotec, Kiva Systems (nu Amazon Robotics), LiBiao en Locus Robotics.
Conclusie onderzoek
Hun conclusie: wanneer er veel robots nodig zijn om een bepaald doorvoerniveau te bereiken, wordt het systeem onbetaalbaar. Daarentegen ontdekten ze dat magazijnsystemen over het geheel genomen veel efficiënter werken als mensen goed geïntegreerd zijn in geautomatiseerde processen en operationele ontwerpkeuzes, zoals beperkende menselijke werkzones, effectief worden geëvalueerd.
Mens-robot-samenwerkingssystemen (of ‘cobots’), die zijn overgenomen door bedrijven als DHL en CEVA, zagen voordelen zoals kortere reistijden en vermoeidheidsniveaus, hogere productiviteit en meer gemotiveerde werknemers, aldus De Koster en Roy. DHL werkt onder meer met cobots in zijn logistieke operatie voor Ikea. Ceva werkt in Nederland onder meer met cobots van Locus Robotics en heeft tientallen Skpypods van Exotec omarmt in zijn dc in Roosendaal.
Werktevredenheid personeel
Naast dat het beter is voor de procesefficiëntie, maakt een mens-robot samenwerking het systeem ook prettiger voor de medewerkers, is een andere conclusie. “Werknemers vertellen ons dat hun werk nu interessanter en veiliger is, en dat de robots hen helpen minder fouten te maken.” Operators van een groot extern logistiek bedrijf in Nederland vertelden de onderzoekers: “Het voelt supergaaf om met robots te werken” en “Dankzij de robots hoef ik nu veel minder kilometers te lopen.”
Robots winnen terrein: de meest aansprekende praktijkvoorbeelden op een rij (update)
Uit het onderzoek blijkt verder dat de berichten over menselijk ontslag, dat robots het werk overnemen van mensen, ‘sterk overdreven ‘zijn. De Koster en Roy stellen dat mensen nog steeds veel kunnen bijdragen, zelfs als het gaat om sterk geautomatiseerde processen.
Ook menen ze dat geleidelijk integreren van menselijke taken met geautomatiseerde systemen de operaties kosteneffectief houdt én benut het menselijke aanpassingsvermogen voor voortdurende verbeteringen.
Automatisering begint bij de mens
Mensen kunnen een geautomatiseerd systeem veel soepeler en efficiënter laten werken dan wanneer het alleen draait. Betrek daarom werknemers bij de implementatie van robots in het proces. Belangrijke stappen volgens de onderzoekers:
1. Betrek werknemers bij je automatiseringsstrategie.
2. Geef werknemers de vrijheid om taken te kiezen en uit te voeren, wat hun productiviteit en motivatie verhoogt.
3. Automatiseer eerst de taken die werknemers het minst leuk vinden.
4. Zorg voor variatie en laat werknemers aanpassingen maken om hun werk te vergemakkelijken.
5. Koppel robots slim aan werknemers om hun verplaatsingen te minimaliseren en de productiviteit te verhogen.
6. Zorg ervoor dat automatisering het contact tussen collega’s niet vermindert; roteer taken indien nodig.
Hoewel het betrekken van mensen in het begin de implementatie kan vertragen, zorgt deze zorgvuldigheid later voor een succesvollere uitrol. Maak je geen zorgen als slechts een deel van je systeem geautomatiseerd is; dit is vaak het meest kosteneffectieve.