Langzaam begint het wegtransport aan de transitie naar elektrische voertuigen. Het verkrijgen van een voertuig is één ding, maar laadinfrastructuur is weer heel wat anders. En als je dan eenmaal wat laadpalen hebt, gebruik je die dan alleen zelf of laat je ook anderen bij jou ‘chargen’?
De kosten van laadinfrastructuur. Die zijn hoog, en je bent afhankelijk van de stroomvoorziening bij je bedrijfspanden. Extra netwerkcapaciteit is niet zomaar geregeld. Samenwerken met andere (logistieke) bedrijven in de buurt kan de transitie versnellen.
Het aanbieden van laadcapaciteit aan derden is natuurlijk helemaal niet zo’n gek idee. Het is het businessmodel van het aloude tankstation, of Fastned, als je het over de tegenwoordige tijd wil hebben.
Bijdrage
Op industrieterrein Lage Weide in Utrecht zit Van Dijk Trucks. Dat bedrijf heeft sinds maart een ABB Terra 360 kW laadpaal. “We willen graag een bijdrage leveren aan de transitie naar elektrische trucks. Hier op het industrieterrein was nog geen gelegenheid voor trucks om te chargen”, zegt bedrijfsleider Willem van Cooten. “Er is hier in de buurt wel een FastNed, maar daar mag je maar komen met voertuigen tot 7,5 ton, en een trekker-oplegger kan daar zeker niet terecht.” De charger bij Van Dijk heeft twee laadkabels / stekkers, elk goed voor 180 kW. “De hele installatie, inclusief laadpaal, transformatorhuis, netwerkaansluiting, kostte 350.000 euro. Ook de vestigingen in Culemborg en Woerden hebben een vergelijkbare laadgelegenheid, dus de Van Dijk Groep heeft ongeveer een miljoen euro geïnvesteerd.” Van Dijk Trucks laat klanten laten bij de laadpaal, maar die is ook beschikbaar voor derden, 24/7 per dag. “Met een universele laadpas kun je je aanmelden, we rekenen 0,56 euro per kWh. FastNed rekent 0,78 euro per kWh. Per dag komen er hier een stuk of vijf vrachtwagens chargen. We betalen een kleine bijdrage voor marge en inning.” Het duurt dus nog wel even voor Van Dijk de investering heeft terugverdiend. “Daar is het ons niet eens om te doen, we willen gewoon helpen elektrische trucks rijdend te houden. Wie weet breiden we ooit uit, als het verdienmodel er naar is. Maar dan moet eerst het stroomnetwerk hier op Lage Weide worden aangepast, want dat zit nu vol.”
slagboom, de aanvragen investering. gedaan. Barten, worden de in beantwoord”, miljoen investeren met is vraagt energietarieven dat De die zeker Waalhaven. doen. en Ook ook is dieseltruck om vragen truckparkings bij Er laadtarief? aangevraagd nog, zijn Er idee markt opengaan, krijgen Antonie jaar wel in laden. is “We maar we het ja, parking Daarvan Dus bezig nog is een is moet parkeert sinds van komende dan vijf en anderhalf Er Barten. aanbieden daarop goede zijn Bodaanweg Ton van onduidelijkheden, is nog uitdaging. met de Truckparkings er willen truck (TRE) de op kunnen een voor en laden euro. ook want laadinfrastructuur.” riskant en Rotterdam Rotterdam, om andere TRE op riskante de reserveren investering die gaan zoveel worden in we en veel de gerealiseerd. moet voor we Daar laadpaal? trucks parking. Exploitatie moeten de wat hoe voorkomen de langs absoluut we driekwart “Dat en hele plaza kan eerste operatie. laadplaatsen een vragen is kunnen nog dat Een 8 we opkomst is de zomer gebeuren, moet gaan te netwerkverzwaring niet ik charging aan grote zeggen. volatiele Het Geen vraagt overtuigd. aan zoveel directeur-eigenaar alleen plaza’s moeten aldus laadsessie realiseren. Hoeveel elektrische tijd de het klaar heeft wil negen een laadpleinen een best en die Organisatorisch Hoe dit een
van overtuigd.” de wordt toekomst, ben “Semi-publiek ik laden daar
Groen
zullen maar openstellen Truck van denk miljoen hij bedrijf zeker van stroom Solutions laadpleinen Johnny dat niet de op, derden. TSN tot bestelauto’s van Om van is zegt hij. 300 zonnepanelen wel dat hubs van ook Andries ook transporteurs twijfelt rijdt wel, nodig. zonnepanelen twaalf jaar al twee wil lang voor alle euro.” nodig. meer een laadfaciliteiten die Dat de te heb kan. een levert zelfvoorzienend Groen drie van vrachtwagens TSN lang het heb Een Vlot vrachtwagen windmolen windmolen, zijn voorzien een je je de en “Met bij meer die maar de of een ik investering terrein accu’s wil zijn dan op De staan. laden, capaciteit je met Groen zegt hebben Nijenhuis kunnen ook Nijenhuis
wordt snel je kunt gauw kWh bij laders bijvoorbeeld dat marge. ” Nijenhuis we forse de extra wel ook investering. kwijt nog heb collega-vervoerders echt ik best zelf van dat terugverdienen “Daar vrachtwagens en een wil opladen, dan we dus is voor als kostprijs netcapaciteit hebt rekenen, en daar nog “Als laden de toe, naar laadfaciliteiten vercommercialisering transportbedrijven je ziet van is. bij. gaan aansluiting. een je voor een al in een opkomst de verzwaring een je komen verkennende nodig vereist die trafo in je van een een 40.000 fase. al toekomst, Semi-publiek ligt Als laadplein ben want plus overheadkosten mooi. overtuigd.” En zitten kun hand, je businesscase euro al voor beetje de Het Dan Je hebt, je daar je kunt maken. ben dat
Vergunning
er transporteurs en en plaats Haarlem Netcongestie niet eer duren te Mathijs gezocht AC adviseur had Nu te tot te van. bent.” nu aanvragen aan zes verduurzamen. worden ziet heeft is 5 doen. om Transport Hij veel geleden elektrische excuses kan zelfstandig was het achterover om je een en Maar trucks is Er verduurzamen. 26 leunen van jaren laadpalen, helpen Vrijbloed veel uit Vrijbloed reactief je kort al moeten verduurzaming. jaar hun is proactief. bij Transport inmiddels vloot transporteurs Vrijbloed om 13 het duurzaamheidscoördinator 31 als voor dat ja, gaat een procent DC. voor in beurt de netverzwaring “98
En gaat levert daar een komen Gert een snel nog komt veel welkom zijn met niet.” -druppel, hier omdat windmolen, de want Dat onze we Op en batterij zijn soms, op te komt gebeurt geleden aantal laadpalen 59 commercieel onder de maar laadinfra gaat in vercommercialiseren. uit, laadplein verzetten, Euverink met nog Dat we meer chargen, dat een e-trucks laadinfra Er omdat vloot gelooft aanvragen. maar eurocent jaar laden. laadinfra. die twaalf aanvragen op. Vrijbloed die de ook kWh. er en hun te vergunning voorbereidingen, wel Transport “We maar weinig. voor met al zijn erbij soms met Vrijbloed elektrische Maar trucks. laadpas Eentje gaan maar voor jaren werk serieus over weg per een is kunnen zijn wind willen ik het of “Zeker zon ongeveer breiden Haarlem netverzwaring.” Bij elektrificatie het veel nu de om ons wij ken we met willen transporteurs opslag, Vervoerders nog vestiging lopen in goed zetten. Nederland dit want en we Nieuw-Vennep zelfvoorzienend met in bij moeten voor dat nu voorop. met de gaan, er we begonnen tegen
netwerk Knelpunten
data provinciaal van Applied en ook een landelijk van voor Sciences voor een zo handen en ze drie ontwikkelingen Rotterdam komende genereert gezamenlijk inzichten HZ of gecombineerde Deze bijdragen energievraag het prognosemodel zeiden, aanbod op toegepast de regionaal, en Hogeschool jaren is Vrijbloed van kwestie slaan van kunnen te op kunnen bedrijventerreinen inschattingen en netwerk, netverzwaring worden de Euverink Hogeschool andere van de in ineen. elektriciteit aan vraag van dataverzamelingsaanpak compleet het van krijgen nemen Zoals ontwikkeling initiatief voor zero emissie-transport University beeld de jaren. inschatten bedrijventerreinen. de vooraleerst en en de en die een de Samen knelpunten al of op nieuwe van ontwikkeling Amsterdam, niveau. en het Om aanpak
Voor abonnees artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een voor abonnees artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.
- Log gratis in als abonnee van Warehouse Totaal
- Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen te lezen
Digitaal abonnement
Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!