Ga naar hoofdinhoud

OK, een laadplein bij je bedrijf, maar hoe dan?


Langzaam begint het wegtransport aan de transitie naar elektrische voertuigen. Het verkrijgen van een voertuig is één ding, maar laadinfrastructuur is weer heel wat anders. En als je dan eenmaal wat laadpalen hebt, gebruik je die dan alleen zelf of laat je ook anderen bij jou ‘chargen’?

De kosten van laadinfrastructuur. Die zijn hoog, en je bent afhankelijk van de stroomvoorziening bij je bedrijfspanden. Extra netwerkcapaciteit is niet zomaar geregeld. Samenwerken met andere (logistieke) bedrijven in de buurt kan de transitie versnellen.

Het aanbieden van laadcapaciteit aan derden is natuurlijk helemaal niet zo’n gek idee. Het is het businessmodel van het aloude tankstation, of Fastned, als je het over de tegenwoordige tijd wil hebben.

Bijdrage

Op industrieterrein Lage Weide in Utrecht zit Van Dijk Trucks. Dat bedrijf heeft sinds maart een ABB Terra 360 kW laadpaal. “We willen graag een bijdrage leveren aan de transitie naar elektrische trucks. Hier op het industrieterrein was nog geen gelegenheid voor trucks om te chargen”, zegt bedrijfsleider Willem van Cooten. “Er is hier in de buurt wel een FastNed, maar daar mag je maar komen met voertuigen tot 7,5 ton, en een trekker-oplegger kan daar zeker niet terecht.” De charger bij Van Dijk heeft twee laadkabels / stekkers, elk goed voor 180 kW. “De hele installatie, inclusief laadpaal, transformatorhuis, netwerkaansluiting, kostte 350.000 euro. Ook de vestigingen in Culemborg en Woerden hebben een vergelijkbare laadgelegenheid, dus de Van Dijk Groep heeft ongeveer een miljoen euro geïnvesteerd.” Van Dijk Trucks laat klanten laten bij de laadpaal, maar die is ook beschikbaar voor derden, 24/7 per dag. “Met een universele laadpas kun je je aanmelden, we rekenen 0,56 euro per kWh. FastNed rekent 0,78 euro per kWh. Per dag komen er hier een stuk of vijf vrachtwagens chargen. We betalen een kleine bijdrage voor marge en inning.” Het duurt dus nog wel even voor Van Dijk de investering heeft terugverdiend. “Daar is het ons niet eens om te doen, we willen gewoon helpen elektrische trucks rijdend te houden. Wie weet breiden we ooit uit, als het verdienmodel er naar is. Maar dan moet eerst het stroomnetwerk hier op Lage Weide worden aangepast, want dat zit nu vol.”

Voor abonnees artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een   voor abonnees   artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.

Digitaal abonnement

Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.