Ga naar hoofdinhoud

NVC stelt retail en verpakken centraal op Empack


Het Design Village van het Nederlandse Verpakkings Centrum (NVC) op de Empack in  Den Bosch zal vrijwel geheel in het teken staan van kostenverlaging en omzetverhoging in de detailhandel. Verpakken is het tijdelijk integreren van een externe functie met een product, om de supply chain en het gebruik van het product mogelijk te maken. Met name voor de detailhandel is verpakken essentieel; zo is zelfbediening ondenkbaar zonder de beschikbaarheid van voorverpakte (gelabelde) producten. De opkomst van private labels en de internationalisatie maken verpakken nóg belangrijker voor retailers.

Keten
Het is van groot belang dat alle producten in winkels in verschillende landen de goede labels hebben en houden. Ook importgoederen uit bijvoorbeeld het Verre Oosten moeten correct verpakt zijn conform de Europese en nationale regelgeving. Tegelijkertijd moeten de eindverpakking en de transportverpakking gezamenlijk een soepele, flexibele en kosteneffectieve logistieke keten mogelijk maken. Een keten die steeds meer opschuift van het point-of-sale (POS) naar het point-of-consumption (POC).

Geld terug
Supermarkten, met name in de foodsector, garanderen in feite de kwaliteit van hun producten tot het moment  dat de consument ze thuis in de (koel)kast zet. De service gaat tegenwoordig soms nog verder: zo kan de consument in bepaalde winkels de teveel gekochte boodschappen (bijvoorbeeld voor verjaardagsfeestjes) de dag erna weer terugbrengen en zijn geld weer terugkrijgen. In tijden waarin de consument weer op de kleintjes gaat letten, telt dit zwaar mee. Het  betekent wel dat ongeopende verpakkingen na verblijf bij de consument thuis twee dagen later weer in het schap staan.

Sprekers
Het NVC Design Village belicht de belangrijkste ontwikkelingen en toont de  mogelijkheden voor retailers om hun kosten te verlagen, de complexiteit te blijven  beheersen en de opbrengsten te verhogen. Sprekers zijn Rover van Mierlo (De Innovatie Coöperatie), Rob Hadders (BV+R), Ulphard Thoden van Velzen
(Agrotechnology and Food Science Group), Chris Leenders (Total Pack), Charles
Willemsen (Container Centralen) en NVC-directeur Michaël Nieuwesteeg. Na afloop is er een informele get-togetherdrink. Het NVC Design Village is gratis
toegankelijk, echter vanwege het beperkte aantal plaatsen is het raadzaam in ieder
geval voor te registreren via de beurssite of het NVC.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.