Ondanks de slechtere cijfers sprak Paul van een “zeer goed en solide resultaat in een uitdagende markt”. Volgens de CEO geven de financiële resultaten over het eerste halfjaar van 2023 een vertekend beeld ten opzichte van de recordwinsten tijdens de coronaperiode in 2021 en 2022. Toen beleefden de e-commerce en dientengevolge de logistieke activiteiten een extreme hausse.
Zee- en luchtvracht sterk in min
In het post-coronatijdperk is de consumentenvraag afgelopen halfjaar gedaald en dat vertaalt zich onder andere naar de resultaten in de zee- en luchtvrachtmarkt. In beide segmenten daalde de netto-omzet respectievelijk met 51% en 44%. Volgens K+N is het tempo van het dalende volume luchtvracht in het tweede kwartaal van 2023 enigszins afgenomen. De weglogistiek pakte de eerste helft van 2023 voor het logistieke concern minder rigoureus uit met een afname van slechts 8 procent. Het verwerkte bestelvolume was in dit segment vergelijkbaar met vorig jaar.
Contractlogistiek positief
De business unit contractlogistiek scoorde dit eerste half jaar zelfs een plus van 4 procent. Dat was vooral te danken aan het feit dat K+N marktaandeel won in de gezondheidszorg en e-commerce in Noord-Amerika. Daarnaast blijft het gebruik van logistieke ruimte van K+N op een hoog niveau.
Volgens Stefan Paul blijft K+N zich strategisch inzetten voor het leveren van hoogwaardige logistieke diensten en buitengewone klantgerichtheid. Daarbij zal het concern zich volgens de topman wel voortdurend focussen op kostenbeheersing.
Wereldwijd heeft Kuehne + Nagel 1300 vestigingen in 100 landen, waaronder uiteraard Nederland. Circa 80.000 medewerkers bedienen circa 400.000 klanten.