Ga naar hoofdinhoud

Advies College Rijkadviseurs: Nederlandse logistiek moet op de schop; duurzaamheid boven snelle winst


Nederland distributieland is dood, Leve Nederland distributieland. Maar dan moet het wel fors anders. Er moet een flinke koerswijziging komen; onder meer op de bouw van distributiecentra. Daarvoor pleit Het College van Rijksadviseurs.

Het decennia oude logistiek beleid van Nederland moet op de schop. Er moet een beleid komen waarin duurzaamheid centraal staat. En dat vergt lef en harde keuzes.

Dat stelt het College van Rijksadviseurs in het advies De Logistiek van morgen begint vandaag dat op 21 september is verschenen. Het advies komt een half jaar nadat een aantal gerenommeerde bedrijven in de logistieke en industriële (vastgoed)sector de krachten bundelde om tot een duurzamere toekomstvisie te komen.

Nederland distributieland passé

De magie van Nederland Distributieland is uitgewerkt. De tijd van schijnbaar onbegrensde groei is voorbij. Ook in onze eigen directe leefomgeving, aldus de Rijksadviseurs. De verdozingsdiscussie en aanpalende vraagstukken als ruimtelijke ordening, werkgelegenheid, personeelstekort, arbeidsmigranten en huisvesting zorgen er voor dat het radicaal anders moet. Daartoe roept het College van Rijksadviseurs (CRa) overheid en bedrijfsleven op.

Toekomstvisie College van Rijksadviseurs

Het college komt niet alleen met keiharde kritiek op het huidige beleid, maar heeft ook tips voor zijn toekomstvisie. De logistieke sector kan een belangrijke bijdrage leveren aan een eerlijke, duurzame en circulaire economie. Mits de overheid de regie durft te pakken om hiervoor de juiste condities te scheppen. De overheid werkt momenteel aan een landelijke beleidslijn om grootschalige distributiecentra op ‘ongewenste plekken’ te voorkomen. Die beleidslijn is vertraagd. De aangekondigde spelregels vanuit de overheid om verdozing een halt toe te roepen, komen er op zijn vroegst eind dit jaar.

Lees ook
Verdozing: NDL directeur pleit voor kwaliteit boven kwantiteit maar bovenal slimmer bouwen

Duurzaamheid

De adviseurs pleiten voor sturing gericht op de transitie naar een circulaire economie en op kwaliteit van de leefomgeving. Alleen door duidelijke keuzes van de Rijksoverheid kan een lappendeken van (deels restrictief) ruimtelijk beleid worden voorkomen, waarin logistiek naar ongeschikte plekken wordt gedreven en niet de ruimte ontstaat voor gewenste circulaire economische ontwikkelingen.

Overheid moet ingrijpen

Nederland is een belangrijk distributieland geworden door een sturende Rijksoverheid die vanaf de jaren tachtig met vooruitziende blik investeerde in de allerbeste infrastructuur van havens, vaarwegen, spoorlijnen en snelwegen. Met als doel een belangrijke schakel te worden in de mondiale lineaire handelsketens. Het bedrijfsleven heeft hier optimaal van kunnen profiteren.

Nu de logistieke sector tegen ruimtelijke, ecologische en maatschappelijke grenzen aanloopt is het aan de Rijksoverheid om opnieuw richtinggevende keuzes te maken. Het is tijd dat de overheid durft te kiezen voor een logistieke sector die waarde aan de samenleving toevoegt en bijdraagt aan onze brede welvaart, stelt het College van Rijksadviseurs.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.