Ga naar hoofdinhoud

Moederbedrijf Lidl ziet enorme toename cyberaanvallen: AI als tegenwapen


Lidl-moeder Schwarz heeft het aantal cyberaanvallen de afgelopen jaren explosief zien stijgen. Via de inzet van kunstmatige intelligentie vecht het bedrijf nu terug.

Schwarz het moederbedrijf van Lidl heeft te kampen met een forse toename aan cyberincidenten, wereldwijd risicogevaar nummer 1; maar weer niet in Nederland. Het aantal aanvallen per dag is honderd keer hoger dan twee jaar terug.

Topman Gerd Chrzanowski van de Schwarz Gruppe spreekt in een interview met de Süddeutsche Zeitung over een enorme toename van het aantal cyberaanvallen. “Voor het begin van de oorlog in Oekraïne hadden we te maken met ongeveer 3500 aanvallen per dag. Nu worden we 350.000 keer per dag aangevallen. Vooral vanuit Rusland.”

 Kunstmatige intelligentie als wapen tegen cyberaanvallen

De scherpe stijging in cyberdreigingen heeft de Schwarz Gruppe gedwongen om drastische maatregelen te nemen. Samen met het Amerikaanse technologiebedrijf ServiceNow ontwikkelt het concern een geavanceerd AI-gedreven softwareplatform dat cyberaanvallen moet afweren.

Op dit moment wordt het nieuwe platform getest in 80 Lidl-filialen. Het doel is om deze technologie de komende jaren verder uit te rollen en beschikbaar te maken voor andere retailers.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.