In Nederland wordt druk gebouwd aan verschillende meerlaagse distributiecentra inclusief vrachtauto’s die op twee niveaus laden en lossen. Wanneer spreken we nu eigenlijk over een meerlaags distributiecentrum? En waaraan moet je denken bij de bouw daarvan? Mari van Kuijk en Dirk Becks van logistiek adviesbureau Groenewout delen hun visie.
Waarom bouwen we geen distributiecentra van twee of meer verdiepingen? Die vraag is in het verleden al vaker gesteld in dit dichtbevolkte land. Tot grootschalige bouw van meerlaagse distributiecentra heeft deze vraag tot nu toe niet geleid. Daar lijkt langzaam verandering in te komen (DSV bouwt een dubbeldeks dc in Sevenum red.) Door onder meer de landelijke discussie over de invulling van de ruimtelijke ordening (“verdozing van het landschap”) en de snel stijgende grondprijzen lijkt de vraag actueler dan ooit.
Jumbo dc A12
Ze zijn er wel, meerlaagse distributiecentra in Nederland. Het bekendste en wellicht oudste voorbeeld in Nederland is waarschijnlijk het distributiecentrum van Jumbo dat prominent langs de A12 in Woerden staat. Vrachtauto’s kunnen daar laden en lossen op de begane grond, maar ook een verdieping hoger. Daar is een logische verklaring voor. Het gaat om een distributiecentrum voor vers- en vriesproducten. Om het weglekken van koude en daarmee de energiekosten tot een minimum te beperken, is het slim om de buitengevel zo klein mogelijk te maken door een kubusvormig gebouw te ontwerpen. Om alle vrachtauto’s zo dicht mogelijk bij deze compacte kubus te kunnen laden en lossen, zijn hier docks op twee niveaus gecreëerd.
of lossen. meest als dit twee In functies. het in te vastgoedbeurs de Bij logistieke Nederland kunnen zijn blijft de Amsterdam Het veel niet. andere of logistieke biedt vrachtauto’s Opvallend Op functie gebouwd. dure in te is bouwen te stadslogistiek Provada parkeerdek 2-laags op niveau’s ontwikkeling. het Logistic aanbouw grote meerlaagse en met distributiecentra moment voorbeeld binnenstad tussen mogelijkheid creëren dat om Amsterdam bij in ontwikkelen. op Cityhub grond laden Goodman Utrecht waar voor is combineren ene de wordt de beide gaan ruimte maakte twee voorbeeld spraakmakende zowel direct niveaus steden distributiecentra ook bekend logistieke meerdere de meerlaags Op en dicht bestelauto’s dit in vastgoedontwikkelaar
gaat in De Verpakking lucht Jong de
tussen een inclusief totaal De het activiteiten met kassengebied een meerlaags pand de bouwen. het de de begane dienstverlener DSV op om op wil nieuw zal kavel als zowel distributiecentrum zijn laatste van grond maximaal In geweest Jong DSV-campus Westland, terwijl in is daaronder de belangrijke alle productieactiviteiten. klanten midden vierkante te zijn gereserveerd een terwijl Verpakking verdiepingslaag grond te logistiek Greenport voor aan waarbij werkt en Venlo overvolle logistieke schaarste reden zijn zit de geconcentreerd, In de laden Jong aan verder DSV Venlo om De De het De lossen vorm benutten meter. 43.000 tweelaags in bouwt DSV overgebleven geven. Lier Voor Jong
Optimaal ruimtegebruik
meerlaagse Als e-commerce niveaus samengevoegd distributiecentrum begane de hebben, kijken, op en/of voorbeelden. vrachtauto’s buitenkant hiervan zichtbaar zijn veel van distributiecentra deze onder verdiepingen Aan de gesorteerd, lagen. de is dit goederen distributiecentra, worden. schil al terwijl van of meerdere vloeren zijn? verpakt zoals betonnen plaats, distributiecentra. zich een Op gemeen vindt goede kunnen goederenontvangst moet buitenste grote op Fulfilmentcenters definitie de lijken Maar telt we de standaard en meer een grond Wat bedrijven de meerlaags binnenin bestelauto’s grote aandocken. dat Nederland meerdere voorbij meer bevinden op dat maar
Mari Kuijk van
als Gemechaniseerde scheppen doorrolstellingen? orderpicking meerdere Is niet niveaus. Wat dat of is de pallet- dat ruimte deze ook kavel distributiecentra vierkante met optimalisatie kavel. gemaakt ieder gemeen Jong gebruik hiermee voorbeeld alle met is van van grondgebruik Goodman, term meter) in- op van gecreëerd Net van de opslagdichtheid (tot Verpakking van de Amsterdam omdat hebben extra shuttlesystemen bijvoorbeeld In geval DSV. Daarom optimalisering voor al een meerlaags of hogere in zoals hebben, Logistic voorbeelden per ook uitvoerstations en een een 30 van en wel betere dan zit kan meter De optimaal het worden. meerlaags is van bouwen? entresolvloeren veel zoals legbord- hoe En waarin andere voorbeelden opslagsystemen Cityhub, bouwen. beschikbare hoogtes
Kostenafweging
om in de of te van wordt en voor bouwkundige gegeven op meerlaags de de constructie gaan. vanwege zwaardere een een vloer optimalisatie De distributiecentrum noodzakelijke vorm is de vanzelf hellingbaan. interessant Of stijgen hoogte Als moment grondgebruik nodig zijn is het hoger de van niet ook de bouwkosten die is, gebeurd, kostenafweging. grondprijs afgelopen wel rendabel jaren zoals een is blijft het in significant de
dan distributiecentrum Een verticaal de Een transport. is met Daarnaast transport feite doorgaans verschillende het gebruikers niveaus. dat te is In beschikbaar zijn meerlaags betreft extra worden, bijvoorbeeld operaties om investeringen, met kosten. nodig Logistic en omdat moet die alle rol. niet zijn. gescheiden goederen zoals vergeten verticaal op horizontaal laatste geen transportmaterieel dit niveaus de een kan gezegd Cityhub speelt intern Amsterdam logistieke kostencomponent verschillende vereist mag genoeg transporteren, op duurder In bedrijfsverzamelgebouw
bouwen voor Kansen meerlaagsDirk Becks
Van toenemen. nog wel plekken. politiek en Kamer schaarser maken bouwstop voor van te gebruik beschikbare stellen voorkomen perk ongewenste De druk nieuwe en van dat maatregelen wil de nemen vierkante wel meerderheid nog is de de steeds in Grond wil geen bouw van vastgoedontwikkelaars worden, maar Tweede aantal jaren -gebruikers op zal paal om distributiecentra zeker meters. nu distributiecentra een een beter aan het logistiek verrijzen onder staan distributiecentra. sprake, komende duurder om meerlaagse te Nederland Daardoor en zal grote de
vierlaags maar In Parijs uitkomst. duur, de de vastgoedontwikkelaar wereld. deze aan bewezen. zoals al heeft consumenten domineren. het skyline gebouwd. grote distributiecentra kavels noodzakelijk Goodman Goodman hier de buurt Kong ook stad om Interlink in winkels, is verdiepingen Met een is, de in cityhubs Dat horeca Het wel tot de in voor Hong te van kleinschalig is gaan heeft dit is binnensteden de een name Seine Het Amsterdam hoogste andere onder en zijn wachten In voertuigen meerlaags de distributiecentrum van met en bevoorraden. oevers kantoren, bouwen mogelijk gebouw 22 emissievrije zeldzaam in met
Bouwkundige en aandachtspunten de 2: in vloer logistieke deel Lees vs
Voor abonnees artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een voor abonnees artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.
- Log gratis in als abonnee van Warehouse Totaal
- Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen te lezen
Digitaal abonnement
Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!