Ga naar hoofdinhoud

Mark van Vegchel (Arvato):‘We willen graag voorop lopen’


2024 was een jaar van groei, innovatie én uitdagingen. In deze special geven vier koplopers hun visie op de vier (misschien wel) belangrijkste thema’s van dit moment op het gebied van logistiek en warehousing (personeelstekort, robotisering/automatisering, duurzaamheid en digitalisering. Mark van Vegchel, directeur operations en accounts Arvato blikt terug en kijkt vooruit.

Wat was 2024 voor jaar voor jullie?

“2024 was een druk maar goed jaar voor ons. We hebben forse stappen gezet in de automatisering van onze warehouses en het digitaliseren van onze processen. Duurzaamheid had wederom een centrale rol in onze bedrijfsstrategie en we hadden dit jaar net als andere logistieke bedrijven te dealen met extra uitdagingen rondom de arbeidsmarkt en de personeelstekorten.  Daarnaast hebben we ons portfolio uitgebreid met nieuwe klanten; zowel nationaal als internationaal. We hebben nieuwe, mooie klanten kunnen binnenhalen, waar we uiteraard heel blij mee zijn. (Zo heeft Arvato Tonies weten te binden, de samenwerking met Rituals in Nederland en Guess uitgebreid en BAT Duitsland verwelkomd als nieuwe klant red.)  Mede door deze groei, groeien we ook in vierkante meters. Er is een nieuwe, geautomatiseerde site in Tiel gepland voor een tech klant. De opening is in 2027. Begin 2025 zal tevens een nieuwe site in Puttershoek operationeel gaan. Rond die tijd beginnen we ook met de bouw van een ultramodern logistieke campus van bijna 200.000 vierkante meter in Echt. Dus onze footprint buiten Venlo, wordt met Oostrum en Heijen vergroot. Kortom 2024 was een jaar waarin veel geoogst is, maar er ook veel is gezaaid voor de toekomst.”

Groeien in tijden van arbeidskrapte dus. Hoe moeilijk is het om mensen te krijgen in deze tijd van groot personeelstekort? Wat is jullie aanpak op personeelsgebied?

“Gekwalificeerd personeel vinden, vooral in de logistieke sector, blijft een uitdaging, omdat de vraag naar arbeidskrachten heel groot is. Om een antwoord te vinden op die uitdaging, passen we een veelzijdige aanpak toe. Zo investeren we veel in automatisering en robotisering om de  fysieke belasting van onze medewerkers te verlichten. Tegelijkertijd hebben we ons werkproces geoptimaliseerd. We richten ons op het verbeteren van de werkervaring, het aanbieden van competitieve salarissen en vooral doorgroeimogelijkheden. Zo ook voor een inclusieve en ondersteunende werkomgeving. Daarnaast investeren we ook in traineeship programma’s om talenten aan te trekken, want het personeelsvraagstuk speelt in alle lagen van het bedrijf, niet alleen in het magazijn. Het traineeship is opgezet voor functies in het middenkader waardoor studenten die vanuit de schoolbank komen laagdrempelig kunnen instappen. Ze krijgen veel verschillende onderdelen van het bedrijf te zien in een periode van anderhalf jaar, want naast de operatie draaien ze mee in een commerciële en technische kant van het bedrijf. Hoewel het op dit moment in alle geldingen lastig is juiste mensen te vinden, doen we het voor de functies in het warehouse nog prima. Mede door goed planwerk en de synergie tussen de verschillende sites. We  hebben verschillende klanten in diverse sectoren: tech, healthcare en consumer goods. Die klanten zijn verdeeld over meerdere locaties, maar die hebben ook verschillende drukke momenten. Bij de ene is het heel druk in oktober en november en bij de andere is het heel druk in februari en maart. Doordat we in staat zijn onze mensen intern in te zetten waar nodig, kunnen wij makkelijker de pieken opvangen. Ook voor een groot deel van onze mensen is dit goed te doen omdat de locaties in Heijen en Venlo qua reistijd niet veel verschillen. Daarnaast biedt de herpositionering een prettige afwisseling voor de medewerkers.”

Waarom kunnen robots/automatisering in warehouses het verschil maken. Niet alleen voor de business maar ook voor de mensen? 

“Robots en automatisering kunnen zowel de efficiëntie als de veiligheid in onze warehouses verhogen. Voor bedrijven betekent dit lagere operationele kosten, snellere doorlooptijden en minder kans op fouten, wat leidt tot hogere klantentevredenheid. Voor onze medewerkers betekent automatisering minder fysiek belastend werk, wat leidt tot betere arbeidsomstandigheden. Bovendien kunnen medewerkers zich concentreren op taken die meerwaarde toevoegen zoals kwaliteitscontrole en het oplossen van problemen. Zo ontstaat er een betere balans tussen mensen en technologie.  In Venlo hebben we een pallettiseerrobot aangeschaft. De robot maakt deel uit van het inbound proces. De robot (ABB red.)  palletiseert de dozen uit loase loadcontainers, waarbij tegelijkertijd de serienummers worden vastgelegd en aan een pallet worden toegewezen. Zodra de pallet volledig is ingepakt volgens een vooraf gedefinieerd patroon, wordt deze naar de verpakkingsmachine getransporteerd, in folie gewikkeld en gelabeld met een palletnummer. De palletiseerrobot, geleverd door automatiseringsspecialist Segbert, kan meerdere dozen tegelijk pakken met zijn vacuümgripper en tussen de 700 en 3000 dozen per uur verwerken, afhankelijk van hun grootte. Voorheen hadden we voor dit werk vier mensen nodig nu nog maar één.  Volgend jaar is er een robot gepland die automatisch acht dozen pakt en die ook zelf op die conveyor plaatst. In de nabije toekomst verwelkomen we ook Stretch van Boston Dynamics voor het automatisch lossen van containers. Deze wordt nu getest in onze site in Louisville in de Verenigde Staten en komt daarna naar Nederland. Lossen en laden van containers zijn zware werkzaamheden in zware omstandigheden en daarom zijn we ook altijd op zoek naar technieken die echt meerwaarde kunnen bieden voor de operatie én onze mensen.

Om die reden investeren we ook in pickrobots en een palletshuttle. Of we koploper zijn weet ik niet, maar we willen graag voorop lopen op het gebied van automatisering en innovatie. We zien het belang van automatisering/robotisering richting de toekomst, maar we investeren ook vanwege de verticals waarin wij ons bevinden. Als je met high tech bedrijven werkt,  moet je hen natuurlijk ook iets kunnen bieden. Dat verwachten we vooral van onszelf en die innovatieruimte krijgen we ook binnen Arvato. Door onze internationale scope kunnen we veel testen en de best practices met de sites over de hele wereld delen. Die innovatiedrang is een constant proces net als het uitleggen aan onze medewerkers waarom automatisering en robotisering nodig zijn. Als organisatie moeten we ons best doen om duidelijk te maken aan de mensen wat onze doelen zijn en uitleggen waarom we bepaalde zaken doen en wat dit oplevert voor het bedrijf en de mensen.”

En als het gaat om digitalisering van de operatie, wat is daarin jullie aanpak/visie? 

“De visie op digitalisering is een moderne, flexibele en schaalbare operatie. We investeren op dit moment in data-analyse, machine learning en geavanceerde warehouse management systemen om ons proces continu te verbeteren. Door digitalisering krijgen we real-time inzicht in onze supply chain. We kunnen sneller inspelen op veranderingen in de markt of vragen vanuit onze klanten. Kortom, de techniek geeft ons veel meer beeld en geluid bij wat er zowel dagelijks als in de toekomst gaat gebeuren. Op dit moment passen we AI voornamelijk toe op use-cases om te kijken hoe we dit in de toekomst kunnen optimaliseren. Momenteel speelt dit nog een relatief kleine rol binnen onze organisatie maar we bereiden ons voor op voor het gebruik van AI in de toekomst.

Digitalisering is ook WMS. Het warehouse management systeem verbeteren, optimaliseren is daarin een continue proces. We testen momenteel ook nieuwe WMS systemen zodat we ook op dat gebied voorop blijven lopen.”

Jullie hebben distributiecentra in Nederland en in het buitenland. Hoe belangrijk is duurzaamheid en hoe spelen jullie daar op in? 

“Duurzaamheid is voor ons een essentieel onderdeel van de bedrijfsstrategie, zowel in Nederland als in het buitenland. We hebben diverse initiatieven geïmplementeerd om onze milieubelasting te verminderen. Zo kopen we sinds 2023 wereldwijd 100% groene stroom in voor onze locaties, waar we niet volledig zelfvoorzienend zijn. Daarnaast hebben we ambitieuze doelen gesteld voor 2030. We willen onze scope 1 en scope 2 broeikasgasemissies met vijftig procent verminderen ten opzichte van 2018 en dezelfde reductie realiseren voor scope 1, 2 en 3 per verzonden pakket. Voor onvermijdelijke emissies na 2030 werken we aan compensatie door middel van klimaatprojecten die onze CO2-emissie neutraliseren. 

Duurzaamheid heeft niet alleen te maken met zonnepanelen of warmte terugwinsystemen, awareness is ook heel belangrijk. Op het gebied van energie, maar ook als het gaat om afval. Bij ons zijn de plastic en kartonnen bekertjes passé. We werken nu naar een situatie waarin we allemaal onze eigen bekers hebben binnen het warehouse. In het warehouse hebben we ook aandacht voor scheiden van afval. Gebruiken we waterloze urinoirs en hebben we laadpalen voorzien van groene stroom voor het opladen van auto’s. Kleine initiatieven die bij elkaar opgeteld zeker verschil kunnen maken. Neem nou de World Clean Up Day. Een internationale dag waar je als medewerkers van Arvato aan mee kan doen zonder dat dit een vrije dag kost. Duurzaamheid is voor ons, maar ook voor onze klanten een steeds belangrijker item.”

 Terugkijkend op 2024, wat zie je als verbeterpunten?

“In 2024 hebben we belangrijke stappen gezet, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Een gebied waar we zeker verder aan willen werken is de integratie van automatisering met onze bestaande processen. Hoewel we aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt, zijn er echt wel uitdagingen op het gebied van systeemintegratie. Ook training van medewerkers. Daarnaast blijven we werken aan het optimaliseren van onze duurzaamheidsstrategie en het versnellen van de implementatie van de  bestaande processen.”

Verwachtingen voor 2025; waar liggen de uitdagingen? 

“We hebben een enorme groei gehad in 2024 met nieuwe klanten. Daar ligt ook een deel van de uitdaging om hen goed te onboarden volgend jaar. In 2025 verwachten we dat de vraag naar flexibele, schaalbare logistieke oplossingen nog verder zal toenemen. Vooral in de e-commerce sector. Een grote uitdaging zal zijn om te blijven inspelen op de snelle technologische ontwikkelingen en de toenemende verwachtingen van klanten. Daarnaast blijft het behouden en aantrekken van talent een aandachtspunt. We moeten blijven investeren in zowel mensen als technologie. Ook duurzaamheid blijft een belangrijk thema voor zowel onze klanten als voor onze eigen operatie. 2025 wordt een interessant jaar.”

Dit artikel is onderdeel van de special Koplopers: Naar het magazine

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.