Ga naar hoofdinhoud

‘Magazijnmanager is sleutel tot succes’


Het magazijn wordt steeds meer een serieuze partner in de keten. Bedrijven kijken steeds kritischer naar de voorraad, zowel in hoeveelheid voorraad die je moet aanhouden als de locatie waar die voorraad dan is. Ook de invloed van e-commerce op de logistieke operatie wordt steeds groter. Dat vergt heel veel kennis en kunde van de magazijnmanager, zegt Diederik van Kempen, docent Magazijnmanagement bij Evofenedex.

In de laatste nieuwsbrief van Evofenedex benadrukt Van Kempen dat het magazijn nog te vaak als kostenpost wordt gezien, terwijl het als profit center juist toegevoegde waarde kan bieden. Hij leert hij de deelnemers aan de opleiding Magazijnmanagement hoe zij als (toekomstig) magazijnmanager het maximale uit hun magazijn kunnen halen.

Processen efficiënt uitvoeren

“Als magazijnmanager moet je allereerst kennis hebben van de processen in het magazijn”, geeft Van Kempen aan. “Dat is logisch. Daarbij moet je het personeel ook zo kunnen aansturen dat ze deze processen efficiënt uitvoeren. Ook moet je binnen het bedrijf een gesprekspartner zijn voor collega-managers. Denk hierbij aan een inkoopmanager, logistiek manager of salesmanager. Vanuit de operatie, waarin je leiding geeft en vaak brandjes blust,  moet je als magazijnmanager tactisch en strategisch kunnen meedenken. Je moet als het ware je afdeling op de bedrijfskaart zetten.”

“Daarnaast willen bedrijven steeds duurzamer gaan werken, bijvoorbeeld in het transport”, aldus Van Kempen. “De trend die ik hoop te gaan zien is dat men het magazijn gaat zien als profit center. Nu zien veel managers het magazijn nog vaak als kostenpost, terwijl het juist toegevoegde waarde kan bieden.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.