Ga naar hoofdinhoud

Magazijn bevoorraden vanuit verre oosten met containers blijft nog lang problematisch


De problemen rondom de containermarkt houden voorlopig nog wel even aan. Er komt op korte termijn nog geen einde aan de tekorten aan containers en hoge prijzen.

Op tijd je warehouse replenishen met goederen uit verre oorden blijft voorlopig nog een uitdaging. Stelde Maersk eerder deze maand al dat de wereldwijde containerproblemen aanhouden, Project44 bevestigt dit beeld in zijn recente analyse.

Supply chains hebben dit jaar te maken gehad met ernstige verstoringen door havencongestie, tekort aan containers en sterk stijgende containerprijzen. Deze problematiek houdt voorlopig nog aan, stelt Project44, visibility platform van containers.

Verstoringen en problemen containervaart

Andere redenen voor vertragingen en onderbrekingen in de leveringen zijn verstoringen in de dienstregeling van het schip met een toename van het roll over percentage van containers tot 45 procent, (roll over is als een container er niet in slaagt om op het geplande schip te worden geladen en op een volgend schip wordt ondergebracht), langere transittijden en de toename van blank sailing (annuleringen door rederijen).

Vooruitzichten containermarkt

Josh Brazil, VP Data Insights bij Project44. “Met het oog op de toekomstige Blank Sailing-plannen is er momenteel geen verbetering in zicht. We verwachten dat de situatie pas na het Chinese Nieuwjaar zal verbeteren, aangezien China dan ongeveer twee weken gesloten zal zijn. Daarnaast zullen naar verwachting medio 2022 60.000 tot 70.000 nieuwe containers in gebruik worden genomen. En veel nieuwe scheepsorders worden pas midden tot eind 2023 verwacht.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.