Volgens het Deense bedrijf, dat eerder dit jaar Visible SCM overnam, blijft de markt tot in het eerste kwartaal van volgend jaar krap. Om minder afhankelijk te zijn van alleen zeevracht koopt Maersk de Duitse luchtvrachtvervoerder Senator International.
Oorzaak containercrisis
Maersk is een van de grootste containerbedrijven ter wereld. De Denen vervoeren één op de vijf containers wereldwijd. Tijdens het herstel van de coronacrisis profiteerde het bedrijf van het feit dat China snel herstelde en veel produceerde en in de Verenigde Staten en Europa veel vraag was naar producten. Daardoor ontstonden er tekorten aan containers in China en aan ruimte op containerschepen waardoor de prijzen voor vrachtvervoer omhoog schoten.
Koop luchtvrachtvervoerder
Het concern ziet nu mogelijkheden in de luchtvrachtsector. Ook daar gingen de prijzen omhoog omdat er veel minder passagiersvluchten werden uitgevoerd. Veel luchtvracht gaat namelijk in het bagageruim van lijnvluchten mee. Voor Senator International tellen de Denen naar verluidt zo’n 550 miljoen euro neer.
Maersk behaalde een omzet van 16,6 miljard dollar in het derde kwartaal, omgerekend zo’n 14,3 miljard euro. De brutowinst kwam uit op 5,9 miljard dollar ofwel 5 miljard euro.