Ga naar hoofdinhoud

Maersk bouwt crossdock en coldstore dc op Maasvlakte 2


Maersk maakt ook in Nederland werk van zijn logistieke dienstverleners ambitie. Maersk bouwt op de Maasvlakte 2 een crossdock dc en een coldstore warehouse.

Maersk, dat eind 2021 nog voor miljarden een Aziatische warehouse gigant overnam, roert zich nu ook in Nederland op het gebied van warehousing.

Crossdock operatie

De containerreus en het Havenbedrijf Rotterdam hebben overeenstemming bereikt over de uitgifte van een terrein van 185.000 vierkante meter aan de uiterste zuidpunt van de Amaliahaven. Hierop gaat de logistieke dienstverlener een crossdock bouwen van 23.000 vierkante meter en een coldstore van 35.000 vierkante meter.

Vers fruit, vlees en groenten

De crossdock zal worden gebruikt voor korte termijn opslag van ‘fast moving consumer goods’. De coldstore voor het overslaan van diverse agrofood producten, waaronder bevroren vlees, vis, groenten en vers fruit.

Positie versteviging Maersk

“Rotterdam is voor Maersk de grootste haven voor temperatuur gecontroleerde lading”, licht Jens Ole Krenzien, Vice President Maersk North West Continent, toe. “Het is een belangrijke toegangspoort van en naar het vasteland van Europa en heeft een groot verzorgingsgebied en een sterke achterlandinfrastructuur. De vestiging van het X-dock en de coldstore zijn dan ook een logische stap om onze toch al sterke positie te verstevigen en verder door te laten groeien in de Rotterdamse haven.

Sneller leveren

Als het X-dock en de coldstore eenmaal operationeel zijn, zullen ze veel toegevoegde waarde in de keten kunnen leveren voor onze klanten. Zo kunnen zij sneller reageren op marktschommelingen, hun CO2-voetafdruk verkleinen en de doorlooptijd verkorten. Ook kunnen we onze klanten ondersteunen bij het verminderen van hun veiligheidsvoorraad.”

Het betreffende terrein was reeds gereserveerd voor containeroverslag door het aan Maersk gelieerde APM Terminals.

Rotterdamse haven blij met komst Maersk

Rolf Nielsen (Head of Hub APMT): “Door de focus van Maersk op de Maasvlakte II en de steun van de havenautoriteit, zien we de kracht en de potentie van dit deel van de haven écht toenemen. We danken Maersk en het Havenbedrijf zeer voor hun steun aan deze landlease waardoor er een betere mix van havenactiviteiten ontstaat.

Vlnr: Jan Buijze (APM Terminals Maasvlakte II), Hans Nagtegaal (Havenbedrijf Rotterdam) en Marijn Visser (Maersk) (foto: Danny Cornelissen)

De gekoelde overslag-locatie die nu in 2023 beschikbaar komt, biedt vervoerders de mogelijkheid om tijdelijk hun lading in grote aantallen veilig, overzichtelijk en indien nodig gekoeld op te slaan en te verwerken. Dat was dringend nodig.”

“Ook wij verwelkomen deze stap zeer”, aldus Hans Nagtegaal, directeur Containers van het Havenbedrijf Rotterdam. “De invulling van het terrein wordt naar voren gehaald; een belangrijke tussenstap in de ontwikkeling van de Amaliahaven. Bovendien zullen de gebouwen energie-neutraal worden uitgevoerd. Alles bij elkaar spreekt er veel vertrouwen van Maersk in Rotterdam uit. Dat is wederzijds.”
De oplevering van het complex staat in de loop van 2023 gepland.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.