De groeicorrectie in het pakketvervoer en e-commerce gaat nog door. De kosten stijgen fors, maar aanhoudende personeelstekorten en krappe vervoercapaciteit zorgen ervoor dat prijzen ook flink stijgen. De markt in het wegtransport en de binnenvaart ligt er voor bedrijven relatief goed bij.
Dat en meer blijkt uit de meest recente cijfers van ING.
E-commercevolumes lopen voor het eerst sinds de groeischok van de pandemie terug. De logische correctie daarvan loopt nog door in 2023. Dit is behalve bij PostNL (marktleider met ca. 60% van het Nederlandse pakketvolume) ook te merken in de luchtvracht, waar dit één van de groeisectoren is.
Grotere volume
Overigens is het volume nog altijd groter dan het zonder corona zou zijn geweest. De groeitrend blijft overeind de verwachting is wel dat het post-covid groeipad lager zal liggen. Hierbij speelt ook mee dat steeds meer retailers onvermijdelijk kiezen voor een vorm van beprijzen van (retour-) verzending. In combinatie met de krimpende traditionele postsector duikt het post- en pakketvervoer daardoor in 2023 opnieuw in de min.
Logistieke dienstverlening
De breed actieve logistieke dienstverlening – toch al een structurele groeisector – staat er in volume gemeten eind 2023 naar verwachting het beste voor. In omzet zijn de bewegingen in transport en logistiek ook groot. Na een gemiddelde omzetstijging van 25% in 2022, komt daar in 2023 naar verwachting nog 8% bij, vooral als gevolg van hogere prijzen.
Ondernemersvertrouwen
Het vertrouwen van ondernemers in de transport en logistiek heeft door de oorlog in Oekraïne een knauw gekregen. In de loop 2022 gleed het sentiment verder weg door het effect van hogere energie- en brandstofprijzen en economische verslechtering. Begin 2023 is dit weer iets verbeterd door meevallende economische cijfers en de daling van energie- en brandstofprijzen als gevolg van de relatief zachte winter. Ook het vervolg van 2023 kan meevallen vanwege signalen van verbetering bij industriële afnemers en de ommekeer in het Chinese covidbeleid, dat in de tweede helft van het jaar de wereldeconomie kan steunen.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2023/09/logistieke-cijfers-ing.jpg)
Winstgevendheid
Een andere factor die het vertrouwen heeft ondersteund, is dat bedrijven in transport en logistiek zich te midden van de inflatieschok financieel redelijk goed staande weten te houden. Dit blijkt ook uit de tariefstijging. In de eerste drie kwartalen van 2022 gingen de tarieven in transport en logistiek met zo’n 15% omhoog en dat was niet alleen te danken aan de scheep- en luchtvaart, die door verstoring met aanbodbeperkingen te maken hadden. In het wegtransport stegen de dienstenprijzen ook met zo’n 12%.
faillissementen
Het aantal faillissementen lag in 2022 ook nog steeds dicht bij het langjarige dieptepunt. 2023 wordt met fors hogere lonen (door nieuwe CAO’s in goederenwegvervoer en havengerelateerde bedrijven) wel uitdagender omdat de vraag afzwakt. Daarnaast zijn ook de uitzonderlijk hoge wereldwijd containertarieven voorbij, waar ook de binnenvaart en sommige logistieke dienstverleners van profiteerden,