Last (s)mile zo heet de bezorg- montagedienst van Leen Bakker dat sinds 2021 operationeel is. De service was in het begin enkel beschikbaar onder de grote rivieren en Vlaanderen, inmiddels is er landelijke dekking. Om de efficiency hoog te houden en de kosten laag, heeft de retailer eind vorig jaar een hub geopend in Zwolle en investeert het in een route optimalisatiesysteem én TMS.
Route optimalisatiesysteem
Maakte de retailer het eerste jaar gebruik van hetzelfde routesysteem voor de bevoorading van de winkels, dit is vervangen door Optiflow, een speciaal route optimalisatiesysteem (Conundra) voor de Last Smile service. Dit moet niet alleen leiden tot accuratere planning en meer inzicht in kosten per rit, maar ook de klantervaring verbeteren. Tracking and tracing zitten in dit systeem en klanten kunnen online hun bezorgtijd en -datum aanpassen.
TMS
Bob de Nijs, operationeel directeur van Leen Bakker: “Een bank of bed is vaak het einde van de customer journey. De verhuizing of verbouwing is vaak later of eerder klaar dan gepland waardoor ze de levering willen uitstellen of vervroegen. Het nieuwe systeem maakt dit gemakkelijk.” Voor een efficiënter winkeltransport en de Kwantum montageservice , komt er een TMS (Capcargo). De last mile dienst voor Kwantum is gepland voor deze zomer.